KURSPLAN
Svenska språket och litteraturen, 91-120 hp, 30 högskolepoäng
Swedish Language and Literature, 91-120, 30 credits
Kursplan för studenter vår 2015
Kurskod: | LSVD28 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2013-11-29 |
Reviderad av: | Utbildningsledare 2014-10-20 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-01-19 |
Version: | 5 |
Diarienummer: | HLK 2015/422-313 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | SV1
|
Fördjupning: | A1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna tillämpa ett problematiserat och kritiskt förhållningssätt till populärlitteratur och -kultur, samt ha god kännedom om populärlitterära teoribildningar
- kunna problematisera aktuell ämnesdidaktisk forskning
- ha utvecklat kunskaper i diskursanalytiska perspektiv
- medvetna och kunskapsbaserade förhållningssätt till flerspråkighet och andraspråksutveckling i skola och samhälle
- ha fördjupade kunskaper om efterkrigstidens och samtidens litteratur samt dess teori och metod
- skrivit ett självständigt arbete på avancerad nivå där man visat prov på fördjupad förmåga till ett vetenskapligt förhållningssätt
Innehåll
Alternativ 1:
Samtidens litteratur II, 7,5 hpContemporary literature II, 7,5 creditsInnehåll- Svensk och västerländsk modernism samt postmodernistisk litteratur
- Begrepp som modernism, postmodernism och feminism diskuteras och problematiseras utifrån teoretiska texter och skönlitteratur
Fördjupade studier av modern litteraturteori och vetenskaplig metod
- Tolkning och analys av texter ur olika teoretiska perspektiv, t ex genusinriktning, cultural studies, psykoanalytisk tolkningsteori
- Fördjupade studier i svenskämnet där vår tids sociala och kulturella förändringar studeras ur ett historisk perspektiv
- Planerande av kurser där studenten ges tillfälle att tillämpa och se sambanden mellan sina didaktiska kunskaper och sina kunskaper i svenskämnet
LärandemålEfter delkursens genomförande förväntas studenten
- ha fördjupade kunskaper om svensk och västerländsk modernistisk och postmodernistisk litteratur
- ha god insikt i teoretiska begrepp som modernism, postmodernism, och feminism
- ha god förmåga att självständigt analysera och tolka litteratur utifrån litteraturvetenskapliga teorier och metoder
- kritiskt kunna granska olika typer av läromedel i relation till styrdokument i svenska för gymnasiet
- ha förmåga att delvis planera gymnasiekurser i svenska som bygger på en vetenskaplig grund
ExaminationKursen examineras dels genom aktivt deltagande i seminarier, dels genom en enskild skriftlig kortare essä kring något av de lästa verken, där studentens förmåga till problematisering och självständig reflektion betonas. Essän betygssätts med Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Kursen innehåller även en gruppexamination, där studenterna presenterar en förstudie för de terminsplaneringar som utvecklas i basgrupper. Uppgiften betygssätts med Underkänd eller Godkänd.
Språkutveckling och språkforskning, 7,5 högskolepoängLanguage development and language research, 7,5 creditsInnehåll- Språkliga normer i skolan förr och nu
- Forskning om elevers färdigheter i svenskämnet
- Forskning om processinriktad skrivning i skolan
- Lärares bedömning av elevtexter i teori och praktik
- Läromedel i svenskämnet
- Samband mellan kulturell miljö och skolresultat i svenska språket
LärandemålEfter delkursens genomförande förväntas studenten
- ha fördjupat sina insikter om normerna i förhållande till elevers språk och lärares bedömning
- ha fördjupade kunskaper i forskningen omkring processinriktad skrivning
- ha förvärvat goda kunskaper om förhållandet mellan miljö och språklig utveckling
- ha utvecklat sin förmåga att bedöma texter statistiskt & diskursivt
ExaminationExamination av delkursen sker genom dels muntliga föredragningar inför andra deltagare, dels aktivt deltagande i seminarier, och dels genom en hemskrivning (individuellt). Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Kursen innehåller även en gruppexamination, där studenterna analytiskt presenterar de terminsplaneringar i svenska som påbörjats i delkurs 1. Uppgiften innehåller även en granskning av en terminsplanering. Uppgiften betygssätts med Underkänd eller Godkänd.
D-uppsats, 15 högskolepoängDegree project, 15 creditsInnehåll- Fördjupning i ett valt uppsatsämne genom författande av en uppsats som i omfång och framför allt i djup visar på en progression i förhållande till tidigare kurser.
LärandemålEfter genomförande av kursen förväntas studenten
- ha visat prov på förmåga att söka relevanta källor för en vetenskaplig uppsats
- ha fördjupat sin förmåga att kritiskt granska källor vad gäller relevans, validitet och tillförlitlighet, och visat detta vid en opposition av en annan uppsats på samma eller jämförbar nivå
- ha visat prov på god förmåga att skriva en vetenskapligt hållbar uppsats med ett korrekt språk
ExaminationExamination sker genom opposition på en annan uppsats och genom försvarande av egen uppsats på ett särskilt seminarium. Som betyg används något av uttrycken Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd.
Alternativ 2
Delkurs 1 och 2: samma som alternativ 1
Delkurs 3 ersätts efter överenskommelse med kursansvarig med två av följande kurser om 7,5 hp, valda så att den ena har språklig inriktning och den andra litteraturvetenskaplig.
Nordiska språk, 7,5 högskolepoängThe Nordic Languages, 7,5 creditsDe nordiska språkens släktskap och historiska utveckling. Språkpolicy i de nordiska länderna. Modern litteratur på de nordiska språken. Undervisning i nordiska språk i ungdomsskolan.
Varulvar, vampyrer och väsen – skräck i litteratur och andra media från antiken till idag, 7,5 högskolepoängWerewolves, Vampires and Entities – Horror in Literature and Other Media from Ancient Times until today, 7,5 creditsSkräcklitteraturen från antiken till idag, från egypiska spökhistorier och antika varulvsberättelser över medeltida folksägner till skräckromantikens födelse och framåt till nutid. Filmer, musik och andra media ingår i undervisningen. (För en mer utförlig beskrivning av kursen se kursplanen för den fristående kursen med detta namn).
Kriminal- och spänningslitteratur, 7,5 högskolepoängThe Crime novel – today and in the past, 7,5 creditsKriminalromanens bakgrund och framväxt. Pusseldeckarens guldålder. Hårdkokt realism och samtidskritik. Kriminalromanen idag: Nya roller och nya motiv. Litteraturpedagogiska perspektiv.
Undervisningsformer
Seminarier, föreläsningar och självstudier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkända kurser i Svenska språket och litteraturen, 1-60 hp, och minst 22,5 hp av kursen Svenska språket och litteraturen, 61-90 hp, vari uppsats om 15 hp skall ingå. När kursen läses i direkt anslutning till Svenska språket och litteraturen, 61-90 hp, gäller att den kursen skall vara genomförd.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
För betyget Väl Godkänd krävs att minst två av delkurserna fått betyget Väl Godkänd. För godkännande krävs utöver godkänd examination deltagande i obligatoriska moment samt genomförande av obligatoriska uppgifter. Beträffande examinationsformer hänvisas till uppgifter under delkurser ovan.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Samtidens litteratur II | 7,5 hp | U/G/VG |
Språkutveckling och språkforskning | 7,5 hp | U/G/VG |
D-uppsats | 15 hp | U/G/VG |
Nordiska språk | 7,5 hp | U/G/VG |
Varulvar, vampyrer och väsen - skräck i litteratur och andra | 7,5 hp | U/G/VG |
Kriminal- och spänningslitteratur | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Enligt anvisningar i utbildningsplanen.
Övrigt
Kursen utgör specialisering i ämnet svenska för undervisning på gymnasiet. Studenterna kan välja mellan att bredda kunskaperna genom att läsa fyra delkurser om 7,5 hp eller att fördjupa kunskaperna genom att skriva en D-uppsats i den senare hälften av kursen.
Kurslitteratur
Samtidens litteratur II, 7,5 hp
Facklitteratur:
Ask, Sofia (2012). Språkämnet svenska: ämnesdidaktik för svensklärare. Lund: Studentlitteratur.
Barry, Peter (2002). Beginning Theory: An Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester. I urval. 150 s.
Culler, Jonathan (2011). Litteraturteori: en mycket kort introduktion. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur.
Langer, Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Göteborg: Daidalos. 190 s.
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (2009). Litteraturens historia i Sverige. Norstedts. 100 s. Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (2005). Litteraturens historia i Världen. Norstedts. 100 s.
Tenngart, Paul (2010). Litteraturteori. (2. uppdaterade uppl.) Malmö: Gleerups.
Delar ur litteraturvetenskapliga avhandlingar i samråd med undervisande lärare. 300 s.
Läroplan, examensmål och gymnasiegemensamma ämnen för gymnasieskola 2011. Stockholm: Skolverket. www.skolverket.se.
Bedömning & betygssättning i gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket, www.skolverket.se
Program- och ämnesplaner för gymnasieskolan. www.skolverket.se
Kommentarer till ämnesplaner. www.skolverket.se
Skönlitteratur:
Auster, Paul. City of Glass
Duras, Marguerite (2012). Älskaren. (Ny utg.) Stockholm: Repris.
Kafka, Franz. Slottet
Khemiri, Jonas Hassen. Montecore: en unik tiger
Plath, Sylvia. The Bell Jar
Proust. Combray (I: På spaning efter den tid som flytt)
Samt ett antal dikter: se PingPong
Språkutveckling och språkforskning, 7,5 hp
Dysthe, Olga, Hertzberg, Froydis & Hoel, Torlaug Lokensgaard (2002). Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. 209 s.
Garme, Birgitta (red.) (2002). Språk på väg. Om elevers språk och skolans möjligheter. Hallgren & Fallgren. 33 s.
Hoel, Torlaug Lokensgaard (2001). Skriva och samtala: lärande genom responsgrupper. Lund: Studentlitteratur. 278 s.
Palmér, Anne & Östlund-Stjärnegårdh, Eva (2005). Bedömning av elevtext. En modell för analys. Svenskämnet i år 8, 9 och gymnasiet. Natur och Kultur. 188 s
FUMS-rapporter enligt anvisningar. 50 s.
D-uppsats, 15 hp
Anvisningar för uppsatsarbete: se PingPong
Nyberg, Rainer (2000). Skriv vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT
och Internet. 4 uppl. Lund: Studentlitteratur. 254 s.
Alternativ 2:
Istället för uppsats: 2 valbara kurser
Nordiska språk, 7,5 högskolepoäng
Cramer, Jens (1999). Dansk som nabosprog: dansk grammatik for svensktalende.
Aarhus: Aarhus universitetsforlag. 96 s.
Fjeldstad, Anton & Hervold, Kari (1989). Norsk for svensker. Lund: Studentlitteratur. 164 s.
eller
Jörgensen, Nils m.fl. (1997). Nordiska. Våra språk förr och nu. Lund: Studentlitteratur. 481 s.
Vikør, Lars S. (2001). The Nordic languages: their status and interrelations. Oslo: Novus. 254 s.
Skönlitteratur på danska och norska väljs i samråd med examinator. 500 s.
Artiklar ur Språk i Norden i samråd med examinator
Varulvar, vampyrer och väsen – skräck i litteratur och andra media från antiken till idag, 7,5 högskolepoäng
Facklitteratur:
Fyhr, Mattias (2009/2003). De mörka labyrinterna. Gotiken i litteratur, film
och rollspel. (avh.) Ellerströms förlag. 297 s.
Leffler, Yvonne (2001). Skräck som fiktion och underhållning. Studentlitteratur
(finns som e-bok). 151 s.
Leffler, Yvonne (2008). ”Svensk skräcklitteratur”: www.litteraturbanken.se
red/presentationer/leffler_svenskskracklitteratur.pdf. 8 s.
Wijkmark, Sofia (2009). ”Karln. En julsägen. Berättande och hemsökelse”.
I Hemsökelser. Gotiken i sex berättelser av Selma Lagerlöf (avh.) s. 51-85 om
”Karln. En julsägen” :www.kau.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:209642. 34 s.
Skönlitteratur:
(Välj gärna senare utgåvor men se till att de är kompletta och inte reviderade versioner
av t.ex. Dracula. Observera att många texter tillkommer i kompendiet nedan.)
Stoker, Bram (1897). Dracula. Ca 300 s.
Till detta kommer 3 romaner som väljs i samråd med examinatorn samt ett kompendium på högst 400 sidor som innehåller skönlitteratur från antiken till nutid och som innehåller ytterligare facklitteratur.
Totalt omfattar kursen ca 1500 sidor skön- och facklitteratur.
Kriminal- och spänningslitteratur, 7,5 högskolepoäng
Facklitteratur:
Kärrholm, Sara (2005). Konsten att lägga pussel. Deckaren och besvärjandet av ondskan i folkhemmet. (avh.) Stockholm: Symposion. 60 s.
Priestman, Martin (red.) (2003). The Cambridge Companion to Crime Fiction.
Cambridge University Press (I urval). 120 s.
Sjklovskij, Viktor (1995). Kriminalberättelsen hos Conan Doyle. I Hedman,
Dag (red.): Brott, kärlek och äventyr. Texter om populärlitteratur. Lund: Studentlitteratur.
Wendelius, Lars (1999, avh.) I Rationalitet och kaos. Nedslag i svensk kriminalfiktion efter 1965. Gidlunds. 60 s.
Skönlitteratur:
Doyle, Conan. Det spräckliga bandet & De rödhårigas förening(noveller).
Hammet, Dashiell. The House in Turk Street. (novell).
Indridasson, Arnaldur. Kvinna i grönt.
Poe, E. A. Morden på Rue Morgue. (novell)
Sjöwall, Maj & Wahlöö, Per. Det slutna rummet.
Trenter, Stig eller Lang, Maria: en valfri roman av en av dessa.
Samt ytterligare 5-6 kriminalromaer som väljs i samråd med kursdeltagarna.
Totalt ca 2200 sidor skönlitteratur och 400 sidor teoretisk litteratur