KURSPLAN
Tyska, nybörjarkurs II, 15 högskolepoäng
German, Introductory course II, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: LT2G10
Fastställd av: Utbildningschef 2016-10-24
Reviderad av: Utbildningschef 2016-10-24
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 5
Diarienummer:HLK 2016/4060-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Humanistiska området
Ämnesgrupp: TY1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- ha ett tyskt basordförråd
- kunna redogöra för ett breddat urval av grundläggande grammatiska strukturer i tyskan
- kunna redogöra för ett breddat urval av kunskaper om samhälle och kulturtraditioner i de tyskspråkiga länderna

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- förstå enkel talad och skriven tyska som rör omedelbara behov i vardagliga situationer
- tala och skriva enkel tyska i vardagliga situationer som rör ämnen som är välkända eller av personligt intresse
- förstå och använda ett tyskt basordförråd
- tillämpa ett breddat urval av grundläggande grammatiska strukturer i tyskan
- behärska ytterligare strategier för att bygga upp ordförråd och grammatik

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- behärska ytterligare strategier för att finna och kritiskt värdera information inom ämnesområden av personligt intresse

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av seminarier, lektioner och varierade övningar. Nätbaserade övningar kan förekomma. Studenterna förväntas delta aktivt, både genom diskussioner och genom skriftliga och muntliga redovisningsuppgifter i samband med undervisningen.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Tyska, nybörjarkurs I, 7,5 hp eller Tyska steg 2 eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Som betyg används även ECTS-skalan A, B, C, D, E och FX. För Godkänd/E på kursen krävs 75% närvaro och att alla delar är fullgjorda och godkända. För Godkänd/D resp. C samt för Väl Godkänd/B resp. A krävs dessutom att de individuella tentamina har motsvarande sammanräkningsbetyg.

Kursen examineras genom en individuell inlämningsuppgift, en tentamen i muntlig språkfärdighet och hörförståelse samt en salstentamen i skriftlig språkfärdighet och läsförståelse. Dessutom krävs aktivt deltagande i lektionerna.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell inlämningsuppgift3 hpU/G
Muntlig språkfärdighet och hörförståelse6 hpU/G/VG
Skriftlig språkfärdighet, läsförståelse och grammatik6 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursen vänder sig till studenter som har elementära förkunskaper i tyska. Kursen syftar till att ge en grundläggande utbildning i tyska vad gäller hörförståelse, läsförståelse, samtal/muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet. Fokus ligger på vardaglig kommunikation och nutida kulturella, politiska och sociala förhållanden i de tyskspråkiga länderna.
Kursen utgör fortsättningen på kursen Tyska för nybörjare I (15 hp). Kursen är en förberedande kurs motsvarande nivå A2 och början av nivå B1 enligt den gemensamma europeiska referensramen för språk och utgör 15 hp i en kandidatexamen. För en kandidatexamen med tyska som huvudämne krävs ytterligare 90 hp inom ämnet tyska.

Undervisningen bedrivs helt eller delvis på målspråket.

Kurslitteratur

Obligatorisk litteratur

Amnéus, Christer. (2003). Vokabeltest Deutsch. Lund: Studentlitteratur/Appia. ISBN 9789144028415, 47 s.

Aufderstraße Harmut, Müller Jutta & Storz, Thomas (2002 eller senare) Delphin.Lehrwerk für Deutsch als Fremdsprache. Lehrbuch. Teil 2 mit integrierter Audio-CD – Lektionen 11-20. Ismaning: Max Hueber Verlag. ISBN 978-3-19-101601 2, 156 s.

Aufderstraße Harmut, Müller Jutta & Storz, Thomas (2002 eller senare) Delphin.Lehrwerk für Deutsch als Fremdsprache. Arbeitsbuch. Teil 2 – Lektionen 11-20. Ismaning: Max Hueber Verlag. ISBN 978-3-19-121601-6, 296 s.

Klingemann, Ulrike, Magnusson, Gunnar & Didon, Sybille. (2014). Den tyska grammatiken. Stockholm: Sanoma Utbildning. ISBN 9789152327180, 272 s.

Referenslitteratur:

Duden Deutsches Universalwörterbuch. (2011). Mannheim: Bibliographisches Institut & F. A. Brockhuaus AG. ISBN 9783411055074.

Klingemann, Ulrike, Magnusson, Gunnar, & Didon, Sybille. (1999). Bonniers tyska grammatik – elevfacit, 2 uppl. Stockholm: Bonnier Utbildning. ISBN 916223212-6, 40 s.

Klingemann, Ulrike, Magnusson, Gunnar & Didon, Sybille. (1999). Bonniers tyska grammatik – övningsbok, 2 uppl. Stockholm: Bonnier Utbildning. ISBN 9162232088, 144 s.

Langenscheidts Großwörterbuch Deutsch als Fremdsprache. (2010). Berlin etc: Langenscheidt. ISBN 9783468490385.

Svensk-tysk / tysk-svensk ordbok (valfri större).

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).