KURSPLAN
Texten som arbetsredskap, 7,5 högskolepoäng
Writing and Analysing Texts, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LTAG10
Fastställd av: Utbildningschef 2020-05-04
Gäller fr.o.m.: Hösten 2020
Version: 1
Diarienummer:§20/003
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för grundläggande principer inom textanalys av MKV-relaterade texter (1)
- beskriva språkets betydelse för MKV-fältet och dess texter (2)
- identifiera och beskriva villkoren och formerna för produktion och användning av texter i olika kontexter (3)

Färdighet och förmåga

- arbeta strategiskt med texters innehåll och form för att uppnå kommunikativa mål (4)
- analysera och kritiskt diskutera hur texter anpassas efter olika mottagare och kontexter (5)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- bedöma relationen mellan texters utformning och deras kommunikativa potential i en given situation (6)

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Samhällskunskap A och Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examinationer:
- Fyra obligatoriska workshops, 2 hp (mål 1, 4, 6)
- Tre individuella professionstexter och ett seminarium, 2 hp (mål 3, 4, 5, 6)
- Individuell textanalys och seminarium (mål 1, 2, 3, 4, 5, 6)

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på momentet Individuell textanalys och seminarium.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Fyra obligatoriska workshops2 hpU/G
Tre individuella professionstexter och ett seminarium2 hpU/G
Individuell textanalys och seminarium3,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. 202 sidor.

Eriksson, Y. (2017). Bildens tysta budskap: Interaktion mellan bild och text. Lund: Studentlitteratur. 150 sidor.

Hellspong, L. (2001). Metoder för brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur. 270 sidor.

Melin, L. (2011). Texten med extra allt. Liber: Stockholm. 192 sidor.

Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. 308 sidor.

Artiklar. 100 sidor.

Referenslitteratur

Fagerström, L., & Nilsson, M. (2008). Genus, medier och masskultur. Gleerups: Malmö. 160 sidor.

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do.