KURSPLAN
Texten som arbetsredskap, 7,5 högskolepoäng
Writing and Analysing Texts, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | LTAG10 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2020-05-04 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2020 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | §20/003 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (90%) och tekniska området (10%)
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande principer inom textanalys av MKV-relaterade texter (1)
- beskriva språkets betydelse för MKV-fältet och dess texter (2)
- identifiera och beskriva villkoren och formerna för produktion och användning av texter i olika kontexter (3)
Färdighet och förmåga
- arbeta strategiskt med texters innehåll och form för att uppnå kommunikativa mål (4)
- analysera och kritiskt diskutera hur texter anpassas efter olika mottagare och kontexter (5)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- bedöma relationen mellan texters utformning och deras kommunikativa potential i en given situation (6)
Innehåll
- Grundläggande genreanalys med fokus på utbildnings- och professionsrelaterade texter
- Receptionsanalys av texter i MKV-miljöer
- Språkriktighet och strategier i språket
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Samhällskunskap A och Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examinationer:
- Fyra obligatoriska workshops, 2 hp (mål 1, 4, 6)
- Tre individuella professionstexter och ett seminarium, 2 hp (mål 3, 4, 5, 6)
- Individuell textanalys och seminarium (mål 1, 2, 3, 4, 5, 6)
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på momentet Individuell textanalys och seminarium.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Fyra obligatoriska workshops | 2 hp | U/G |
Tre individuella professionstexter och ett seminarium | 2 hp | U/G |
Individuell textanalys och seminarium | 3,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Blomström, V., & Wennerberg, J. (2015). Akademiskt läsande och skrivande. Lund: Studentlitteratur. 202 sidor.
Eriksson, Y. (2017). Bildens tysta budskap: Interaktion mellan bild och text. Lund: Studentlitteratur. 150 sidor.
Hellspong, L. (2001). Metoder för brukstextanalys. Lund: Studentlitteratur. 270 sidor.
Melin, L. (2011). Texten med extra allt. Liber: Stockholm. 192 sidor.
Språkrådet (2017). Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. 308 sidor.
Artiklar. 100 sidor.
Referenslitteratur
Fagerström, L., & Nilsson, M. (2008). Genus, medier och masskultur. Gleerups: Malmö. 160 sidor.
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do.