KURSPLAN
Teknik för åk 7-9, 15 högskolepoäng
Technology, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2012
Kurskod: | LTEN11 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2011-12-12 |
Gäller fr.o.m.: | VT 2012 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet (50%) och tekniska området (50%)
|
Ämnesgrupp: | TE9
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Lärande |
Lärandemål
Kunskap och förståelseEfter avslutad kurs förväntas studenten:
- kunna visa relevanta ämneskunskaper inom några teknikområden lämpliga för år 7-9
- kunna visa fördjupad förståelse för hur teknik har påverkat och påverkats av natur, kultur och samhälle
- kunna använda ett systemperspektiv på teknik för att fördjupa elevernas förståelse av den
Färdighet och förmågaEfter avslutad kurs förväntas studenten:
- ha ökat sin egen förmåga att identifiera praktiska problem och lösa dessa genom egna konstruk- tioner med genomtänkta materialval, konstruktionsmetoder och funktionsbedömningar inom mekanismer, hållfasthet, elteknik, styr- och reglerteknik.
- kunna analysera och tänka kring konstruktion, med utgångspunkt i de olika faserna i teknikutvecklingsprocessen.
- utifrån skolans styrdokument kunna göra goda didaktiska val av innehåll och metod för lärande i teknik för år 7-9 och kunna omvandla kursplanens innehåll till egna, välplanerade undervisningsmoment.
- kunna kommunicera grundläggande tekniska funktioner och lösningar på ett lämpligt valt sätt.
- kunna använda digital teknik för att fördjupa elevernas lärande och öka förståelse och intresse för teknik
- kunna bedöma elevers praktiska och teoretiska färdigheter inom teknikämnet utifrån kursplanens betygskriterier
- kunna hitta, värdera och tillämpa aktuella ämnesdidaktiska forskningsresultat
Innehåll
- Val, användning och underhåll av verktyg
- Enkla mekanismer och strukturers hållfasthet
- Kreativ design, uppfinning utifrån upplevda problem, bearbetning av råvara till produkt och återförande i kretslopp
- Enkel programmering och användning av datorprogram, tillämpbara i teknikundervisningen
- Betyg och bedömning
- Några frågeställningar kring teknikens roll i människans historia, nutid och framtid
- Olika sätt att kommunicera tekniska idéer, artefakter och utvecklingsprocesser, t ex med hjälp av tal, skrift, skisser, bilder och modeller
- Styr- och reglerteknik
- Aktuell ämnesdidaktisk forskning
- Teknik som hjälp vid funktionshinder
Undervisningsformer
Undervisning sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, konstruktionsarbete, diskussioner och
seminarier. Undervisningen sker på högskolan liksom på distans via lärplattformen PingPong.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt lärarexamen och avslutad kurs i Teknik, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Examination sker genom skriftlig individuell tentamen samt genom att den studerandes konstruktioner, skriftliga arbeten och reflektioner kring kurslitteratur bedöms.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | U/G |
Kursvärdering
Kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Den kursansvariga läraren är ansvarig för att så sker.
Övrigt
Syftet är att ge studenterna kompetens att planera, leda och utvärdera lärande i ämnet teknik, år 7-9. Kursen ger, tillsammans med Teknik för år 7-9, 30 hp, de 45 hp i teknik som krävs för ämneslärare i högstadiet för att undervisa i teknik som biämne.
Kurslitteratur
Nye, David, Technology matters, (2007) MIT Press
Sjöberg , Staffan Teknik för lärare (1999) Kompendium upptryckt av inst med förf tillstånd.
Läroplan för det obligatoriska skolväsendet
Kursplan, betygskriterier och kommentarmaterial för ämnet Teknik i grundskolan
Referenslitteratur:
Garratt, James (1991) Design and technology, Cambridge University Press
Sjöberg, Staffan Puls teknik 6-9 (2004), Stockholm Natur & Kultur eller senare upplagor.
Avhandlingar som berörs under kursen:
(Finns att tillgå i pdf-format utan kostnad)
Bjurulf, Veronica (2008) Teknikämnets gestaltningar Karlstad University Studies 2008:29
Blomdahl, Eva Teknik i skolan (2007) Högskoleförlaget vid lärarhögskolan i Stockholm
Klasander, Claes 2010 " Talet om tekniska system – förväntningar, traditioner och skolverkligheter" Studies in Science and Technology Education
Svensson, Maria Att urskilja tekniska system – didaktiska dimensioner i grundskolan (2011) Studies in
Science and Technology Education
Litteratur som väljs individuellt ur lista som publiceras vid kursstart.
Kopierat material och länkar till Internet tillkommer