KURSPLAN
Tyska, 1-30 hp, 30 högskolepoäng
German, 1-30, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: | LTYG11 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2011-06-22 |
Gäller fr.o.m.: | HT 2011 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området
|
Ämnesgrupp: | TY1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenterna kunna
- tala och skriva tyska om varierande ämnen inom sina intresseområden utan att göra elementära uttals-, stavnings- och grammatikfel
- formulera personliga ställningstaganden samt förklara och försvara sina åsikter vad gäller välkända ämnen
- utan problem förstå talad och skriven tyska när det gäller välkända förhållanden som presenteras på tydligt standardspråk
- med hjälp av passande grammatiska och fonetiska grundbegrepp redogöra för grundläggande skillnader mellan svenska och tyska vad gäller uttal, grammatik och i viss mån vokabulär och idiom
- tolka och använda fonetisk skrift samt i korthet redogöra för skillnader mellan olika regioners uttal
- förstå och använda ett tyskt basordförråd och behärska strategier för att ytterligare bygga upp ordförrådet
- tillgodogöra sig modern tyskspråkig skönlitteratur och i korthet redogöra för den tyskspråkiga litteraturens historia
- i korthet redogöra för de tyskspråkiga ländernas geografi och historia samt kulturella, politiska och sociala förhållanden
Innehåll
Tyska, muntlig och skriftlig språkfärdighet I, 7,5 hp German, Oral and Written Language Proficiency I, 7,5 credits
Innehåll- Studium av tysk grammatik samt av skillnaden mellan svenska och tyska grammatiska strukturer
- Träning i skriftlig språkfärdighet
- Studium av grundläggande tysk fonetik
- Träning i muntlig språkfärdighet med fokus på uttal
LärandemålEfter avslutad kurs förväntas studenterna kunna
- skriva klar och detaljerad text om varierande ämnen inom sina intresseområden utan att göra elementära stavnings- och grammatikfel
- utan problem förstå talad och skriven tyska när det gäller välkända förhållanden som presenteras på tydligt standardspråk
- tala tyska utan att göra elementära uttals-och grammatikfel
- med hjälp av passande grammatiska och fonetiska grundbegrepp redogöra för grundläggande skillnader mellan svenska och tyska vad gäller uttal, grammatik och i viss mån vokabulär och idiom
- tolka och använda fonetisk skrift samt i korthet redogöra för skillnader mellan olika regioners uttal
Examination Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen i fonetik, en individuell skriftlig tentamen där grammatik, läsförståelse och skriftlig språkfärdighet prövas samt en muntlig tentamen där hörförståelse och muntlig språkfärdighet prövas.
Som betyg används Väl Godkänd, Godkänd respektive Underkänd samt ECTS-betygen A, B, C, D, E och FX. För Godkänd/E på delkursen krävs att alla delar är fullgjorda och godkända. För Godkänd/D resp. C samt för Väl Godkänd/B resp. A krävs dessutom att de individuella proven har motsvarande sammanräkningsbetyg.
Tyska, Samhälls- och kulturkunskap, 7,5 hp German, Society and Culture, 7,5 credits
Innehåll- Informationssökning och studium av olika typer av texter som behandlar de tyskspråkiga ländernas geografi och moderna historia samt kulturella, politiska och sociala förhållanden
- Jämförelse med svenska förhållanden inom ovan nämnda områden
- Träning i skriftlig språkfärdighet genom skriftlig inlämningsuppgift
- Träning i muntlig språkfärdighet genom diskussioner och föredrag
- Träning i hörförståelse (talad text i olika medier samt föredrag)
LärandemålEfter avslutad kurs förväntas studenterna kunna
- läsa/lyssna på olika texttyper som behandlar aktuella teman
- i korthet redogöra för de tyskspråkiga ländernas geografi och historia samt kulturella, politiska och
sociala förhållanden
- samtala om och diskutera nutida händelser och förhållanden i de tyskspråkiga länderna och relatera dessa till svenska förhållanden
- formulera personliga ställningstaganden samt förklara och försvara sina åsikter vad gäller välkända ämnen
ExaminationKursen examineras genom muntliga presentationer, diskussion i liten grupp samt en individuell skriftlig tentamen.
Som betyg används Väl Godkänd, Godkänd respektive Underkänd samt ECTS-betygen A, B, C, D, E och FX. För Godkänd/E på delkursen krävs att alla delar är fullgjorda och godkända. För Godkänd/D resp. C samt för Väl Godkänd/B resp. A krävs dessutom att de individuella proven har motsvarande sammanräkningsbetyg.
Tyska, Modern tysk litteratur och litteraturhistoria 7,5 hp Modern German Literature and Literary history, 7,5 credits
Innehåll - Intensivt studium av kortare texter med fokus på grammatik, ordförråd och idiomatik
- Studium och diskussion av modern tyskspråkig skönlitteratur varvid sociala, interkulturella och genusrelaterade aspekter beaktas
- Studium av tysk litteraturhistoria
- Träning i muntlig språkfärdighet genom diskussioner och muntlig redovisning
- Träning i hörförståelse genom talad text i olika medier samt diskussioner
- Träning i skriftlig språkfärdighet genom övningar och individuella skriftliga inlämningsuppgifter
LärandemålEfter avslutad kurs förväntas studenterna kunna
- skriftligt och muntligt använda sig av ett utökat aktivt och passivt ordförråd
- förstå samtida litterär prosa
- på en grundläggande nivå analysera och kritiskt diskutera olika texttyper samt sätta in dem i sitt kul-
turella och historiska sammanhang
Examination Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen som främst omfattar språkliga drag i texterna, ordkunskap och idiomatik och en individuell skriftlig tentamen i litteraturhistoria samt ett individuellt skriftligt arbete som även presenteras muntligt.
Som betyg används Väl Godkänd, Godkänd respektive Underkänd samt ECTS-betygen A, B, C, D, E och FX. För Godkänd/E på delkursen krävs att alla delar är fullgjorda och godkända. För Godkänd/D resp. C samt för Väl Godkänd/B resp. A krävs dessutom att de individuella proven har motsvarande sammanräkningsbetyg.
Tyska, Skriftlig produktion, 7,5 hpGerman, Written Production, 7,5 credits
Innehåll- Studium av tysk grammatik, vokabulär, synonymi, fraseologi och idiomatiska uttryckssätt i samband med kontrastiva övningar och övningar i fri skriftlig produktion av olika typer av texter.
Viss del av undervisningen kan vara nätbaserad.
LärandemålEfter avslutad kurs förväntas studenterna kunna
- använda tyska språket skriftligt i olika typer av situationer och olika genrer utan att göra elementära stavnings- och grammatikfel
Examination Kursen examineras genom en salstentamen i skriftlig språkfärdighet samt en individuell inlämningsuppgift. Ytterligare obligatoriska inlämningsuppgifter ingår.
Som betyg används Väl Godkänd, Godkänd respektive Underkänd samt ECTS-betygen A, B, C, D, E och FX. För Godkänd/E på delkursen krävs att alla delar är fullgjorda och godkända. För Godkänd/D resp. C samt för Väl Godkänd/B resp. A krävs dessutom att de individuella proven har motsvarande sammanräkningsbetyg.
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av campusbaserade föreläsningar, seminarier och övningar (individuella och i grupp) samt nätbaserade övningar. Tillgång till Internet krävs. Studenterna förväntas delta aktivt i undervisningen.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Ty lägst C-språk kurs B/steg 3 (områdesbehörighet 2) och Sv B/SvA B med lägst betyget Godkänd. Dispens medges från kravet i Engelska B.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
samt ECTS-betygen A, B, C, D, E och FX. För Godkänd/E på delkursen krävs att alla delar är fullgjorda och godkända. För Godkänd/D resp. C samt för Väl Godkänd/B resp. A krävs dessutom att de individuella proven på minst tre av delkurserna varav en skall vara Skriftlig språkfärdighet har motsvarande sammanräkningsbetyg.
För examinationsformer se varje delkurs.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tyska, muntlig och skriftlig språkfärdighet | 7,5 hp | U/G/VG |
Tyska, samhälls- och kulturkunskap | 7,5 hp | U/G/VG |
Modern tysk litteratur och litteraturhistoria | 7,5 hp | U/G/VG |
Tyska, skriftlig produktion | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Kontinuerlig kursvärdering under kursens gång. Sammantagen skriftlig utvärdering på hela kursen före dess slut.
Övrigt
Kursen vänder sig till studenter med förkunskaper i tyska. Det är en fristående kurs och syftar till att ge en allsidig utbildning i tyskt standardspråk vad gäller hörförståelse, läsförståelse, samtal/muntlig interaktion, muntlig produktion och skriftlig färdighet.
Kursen ligger på nivå B1/B2 i den gemensamma europeiska referensramen för språk och utgör 30 hp i en kandidatexamen. För en kandidatexamen med tyska som huvudämne krävs ytterligare 60 hp inom ämnet tyska.
Kurslitteratur
Delkurs 1
Andersson, Sven-Gunnar et al. (2002). Tysk syntax för universitetsnivå.Lund: Studentlitteratur.
ISBN 9144041101, 494 s
Brandt, Margareta & Ek, Britt-Marie (2003). Webbövningar i tysk syntax.Lund: Studentlitteratur.
ISBN 9144027842, 146 s
Fonetics. The sounds of spoken language. www.uiowa.edu/~acadtech/phonetics/
Josefsson, Gunlög. (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur. ISBN
9144052049, 252 s
Klingemann, Ulrike, Magnusson, Gunnar & Didon, Sybille. (2007). Bonniers tyska grammatik, 3 uppl. Stockholm: Bonnier utbildning. ISBN 9162283529, 272 s
Klingemann, Ulrike, Magnusson, Gunnar & Didon, Sybille. (1999). Bonniers tyska grammatik – elev-
facit, 2 uppl. Stockholm: Bonnier utbildning. ISBN 916223212-6, 40 s
Klingemann, Ulrike, Magnusson, Gunnar & Didon, Sybille. (1999). Bonniers tyska grammatik – övningsbok, 2 uppl. Stockholm: Bonnier Utbildning. ISBN 9162232088, 144 s
Thulin, Hans-Ola. (2007). Introduktion till tyskt uttal. Standardaussprache enligt Duden. Skövde:
Högskolan i Skövde. (Köpes till självkostnadspris hos läraren), 147 s
Referenslitteratur:
Ammon, Ulrich. (1995). Die deutsche Sprache in Deutschland, Österreich und der Schweiz. Das Problem der nationalen Varietäten. Berlin/New York: Walter de Gruyter, 575 s
Duden: 6. Aussprachewörterbuch. (2003). (Der Duden in 12 Bde). (4 uppl.) Mannheim: Bibliographisches Institut & FA Brockhaus AG. ISBN 3-411-04064-5, 894 s
Dreyer, Hilke & Schmitt, Richard. (2000). Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik, neubearbeitet. Ismaning: Hueber. ISBN 3-19-007255-8, 359 s
Engstrand, Olle.(2007). Fonetik light. Lund: Studentlitteratur, 135 s
Frisch, Christine & Nordberg, Ingrid. (1998). Ins Deutsche.Lund: Studentlitteratur. ISBN
91-44-00779-5, 126 s
Josefsson, Gunlög. (2009). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare – Övningar med facit och kommentarer, 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. ISBN 9144052057, 205 s
Lundström-Holmberg, Eva & af Trampe, Peter. (1993). Elementär fonetik. En kurs i artikulatorisk
fonetik. Lund: Studentlitteratur. ISBN 9144267924, 122 s
Nystrand, Mikael & Rossenbeck, Klaus.(2010). Praktisk tyska. En resonerande grammatik med
övningar. Lund: Studentlitteratur, 299 s
Rydén, Kerstin et al. (2000). Modern tysk grammatik med två övningsböcker, 4 uppl. Lund: Liber.
ISBN 9121179786, 240 s
Åhlander, Lars. (1998). Lömska ord och fällor. Tysk ordkunskap. Stockholm: Dialogos Förlag AB.
ISBN 9175041472, 183 s
Delkurs 2
Tatsachen über Deutschland. http:/www.tatsachen-ueber deutschland.de/de
Österreich.Konkret. http:/www.austria.gv.at/Docs/2006/3/16/OE_150x150_rd.pdf
Die Schweiz in ihrer Vielfalt. http:/www.swissworld.org/de/
I kursen ingår dessutom ytterligare talad och skriven text från olika medier.
Delkurs 3
Brecht, Bertolt: Mutter Courage und ihre Kinder. Suhrkamp Verlag (Tb.). ISBN-10: 9783518100493; ISBN-13: 978-3518100493, 107 s
Büchner, Georg: Woyzeck. Reclam. ISBN-10: 3150180074; ISBN-13: 978-3150180075;
(http:/gutenberg.spiegel.de/buch/419/1), 95 s
Dürrenmatt, Friedrich. (1985). Der Richter und sein Henker. Diogenes (detebe Diogenes Taschenbücher Nr. 22535). ISBN 3-257-22535-0, 181 s
Hauptmann, Gerhart: Bahnwärter Thiel. Reclam. ISBN-10: 3150066174; ISBN-13: 978-3150066171, (http:/gutenberg.spiegel.de/buch/3021/1)
Hein, Christoph. (2003). Horns Ende. Frankfurt am Main: Suhrkamp (Suhrkamp Taschenbücher Nr. 3479). ISBN 3-518-39979-9, 262 s
Hoffman, ETA: Der goldene Topf. Reclam. ISBN-10: 3150001013; ISBN-13: 978-3150001011,
(http:/gutenberg.spiegel.de/buch/3103/1), 128 s
Kafka, Franz: Die Verwandlung. Reclam. ISBN-10: 3150099005; ISBN-13: 978 3150099001,
(http:/gutenberg.spiegel.de/buch/165/1), 79 s
Mann, Thomas: Tonio Kröger. Fischer (Tb.). ISBN-10: 3596213819; ISBN-13: 978-3596213818, 128 s
Müller, Jutta, & Bock, Heiko. (1999). Langenscheidts Grundwortschatz Deutsch. Übungsbuch. Berlin, München: Langenscheidt. ISBN 978-3-468-49419-2, 324 s
Schnitzler, Arthur: Traumnovelle. Reclam. ISBN-10: 9783150184554; ISBN-13: 978-3150184554
(http:gutenberg.spiegel.de/buch/5358/1), 125 s
Schiller, Friedrich: Der Verbrecher aus verlorener Ehre. Reclam. ISBN-10: 9783150088913;
ISBN-13: 978-3150088913(http:/gutenberg.spiegel.de/buch/3329/1), 75 s
von Droste-Hülshoff, Annette: Die Judenbuche. Suhrkamp Verlag. ISBN-10: 9783518188149;
ISBN-13: 978-3518188149, 135 s
Winell, Sven-Gunnar & Dalard, Michael. (2000). Einblicke in die deutsche Literatur. Stockholm: Liber. ISBN 9121179778, 145 s
Wolf, Christa: Der geteilte Himmel. Erzählung. Dtv. ISBN-10: 9783423009157; ISBN-13: 978-3423009157, 240 s
Ur det följande väljes ett verk i samråd med läraren:
Brussig, Thomas. (2001). Am kürzeren Ende der Sonnenallee, ny uppl. Frankfurt. Fischer. ISBN
3-596-14847-2, 156 s
Glavinic, Thomas (2010): Wie man leben soll. München: dtv. ISBN-10: 342313903X ISBN
13: 978-3423139038, 238 s
Hensel, Jana: Zonenkinder. Rororo. ISBN-10: 9783499235320, ISBN-13: 978-3499235320, 176 s
Jelinek, Elfriede. (1995). Die Liebhaberinnen. Reinbek: Rowohlt Tb. ISBN-10: 349912467X, 251 s
Scheuermann, Silke (2006): Reiche Mädchen. Goldmann Verlag. ISBN-10: 9783442461448 ISBN-13: 978-3442461448, 164 s
Stamm, Peter (2007): An einem Tag wie diesem Fischer. Tb. ISBN-10: 9783596173839
ISBN-13: 978-3596173839, 208 s
Internet
www.hamburger bildungsserver.de/welcome.phtml?unten=/faecher/deutsch/epochen
http:/www.literaturwelt.com/
http:/www.pohlw.de/literatur/epochen/
http:/www.xlibris.de/Epochen
http:/blog.zeit.de/schueler/literatur/
Delkurs 4
Se delkurs 1.
I kursen ingår dessutom ytterligare text från olika medier.