KURSPLAN
Uppföljning, utvärdering och utveckling I för förskollärare (UVK), 7,5 högskolepoäng
Follow-up, Evaluation and Development I for Preschool Teachers (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | LU1K12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-11-01 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2024 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete från lokal till nationell nivå, i förskolan
Färdighet och förmåga
- identifiera olika teoretiska utgångspunkter för systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
- systematisera och analysera förskolans utvecklingsarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera förskolans dokumentationspraktik
Innehåll
- Kvalité i förskolan utifrån olika perspektiv
- Metoder för systematiskt kvalitetsarbete i relation till nationella styrdokument för förskola
- Förskollärarens ansvar för dokumentation, uppföljning, utvärdering och verksamhetsutveckling
Undervisningsformer
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B, Matematik A och genomgången termin 1 på förskollärarprogrammet eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom:
Grupparbete, 4 hp
Litteraturseminarium, 1.5 hp
Individuell uppgift, 2 hp
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs betyget godkänd på samtliga examinationsuppgifter samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på de examinationer där det betyget kan erhållas.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Grupparbete | 4 hp | U/G/VG |
Litteraturseminarium | 1,5 hp | U/G |
Individuell uppgift | 2 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Alnervik, Karin (2021). Fortbilda sig i sin egen verksamhet genom arbete med pedagogisk dokumentation. I Åsa, Hirsh & Anette Olin (red.) Skolutveckling i teori och praktik (s. 247 - 258). Gleerups.
Bjervås, L & Emilsson, A (red.) (2021) Dokumentation i förskolan att bygga luftslott eller borga för kvalitet. Studentlitteratur 218 s
Dahlberg Gunilla, Moss, Peter & Pence Alan (2014). Från kvalité till meningsskapande - postmoderna perspektiv - exemplet förskolan. Liber. 328 s.
Skolverket (2017). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Måluppfyllelse i förskolan. Skolverket. 35 s.
Tillberg Victor, Lotta (2016). Kvalitet i förskolan ett föräldraperspektiv. I Alsterdal, Lotte & Pröckl, Maria (red). Inifrån och utifrån Om praktisk kunskap i förskolan (s. 283-318). Södertörns högskola. 35 s.
Wallin Erika (red.) (2023). Förskolans systematiska kvalitetsarbete – utmaningar och möjligheter. Lärarförlaget 223 s.
Åsen, Gunnar (red.) (2022). Perspektiv på systematiskt kvalitetsarbete i förskolan. Liber 199 s.
Åsén, Gunnar & Vallberg Roth, Ann-Christine (2012). Utvärdering i förskolan en forskningsöversikt. Vetenskapsrådets Rapportserie. 86 s.
Tillkommer nationella/internationella vetenskapliga artiklar om ca 30 s.
Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.
Referensmaterial
Bergman, Marina & Israelsson, Britt-Marie (2015). Att studera på högskolan. Studentlitteratur. 166 s.
Håkansson, Jan (2021) Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem strategier och metoder. Studentlitteratur 229 s.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen