KURSPLAN
Uppföljning, utvärdering och utveckling I för förskollärare (UVK), 7,5 högskolepoäng
Follow-up, Evaluation and Development I for Preschool Teachers (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LU1K17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-28
Reviderad av: Utbildningschef 2019-02-19
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 3
Diarienummer:JU 2021/5069-113
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om systematiskt kvalitets- och utvecklingsarbete från lokal till nationell nivå, i förskolan

Färdighet och förmåga

- identifiera olika teoretiska utgångspunkter för systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
- systematisera och analysera förskolans utvecklingsarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera förskolans dokumentationspraktik

Innehåll

Undervisningsformer

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i förskollärarutbildningen vid Jönköping University eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom:
Grupparbete, 4 hp
Litteraturseminarium, 1.5 hp
Individuell uppgift, 2 hp

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget godkänd på samtliga examinationsuppgifter samt god språkbehandling i tal och skrift. För kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom Väl godkänd på de examinationer där det betyget kan erhållas.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Grupparbete4 hpU/G/VG
Litteraturseminarium1,5 hpU/G
Individuell uppgift2 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Dahlberg Gunilla, Moss, Peter & Pence Alan (2014). Från kvalité till meningsskapande - postmoderna perspektiv - exemplet förskolan. Stockholm: Liber. 328 s.

Eidevald, Christian (2017). Hallå, hur gör man? Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan Stockholm: Liber. 150 s.

Essén, Gunilla & Olsborn Björby, Leicy (2018). Systematiskt kvalitetsarbete- på alla nivåer. Stockholm: Natur & Kultur. 127 s.

Holmqvist Olander, Mona (2013). Learning study i förskolan. Lund: Studentlitteratur. 164 s.

Lärarnas riksförbund (2005). Vi värderar kvalité - om självvärdering och lärares utvecklingsarbete. Stockholm: Lärarförbundet. 50 s.

Skolverket (2012). Uppföljning, utvärdering och utveckling i förskolan: Pedagogisk dokumentation. Stockholm: Skolverket. 74 s.

Skolverket (2017). Skolverkets allmänna råd med kommentarer: Måluppfyllelse i förskolan. Stockholm: Skolverket. 35 s.

Tillberg Victor, Lotta (2016). Kvalitet i förskolan ett föräldraperspektiv. I Alsterdal, Lotte & Pröckl, Maria (red). Inifrån och utifrån Om praktisk kunskap i förskolan (s. 283-318).Huddinge: Södertörns högskola. 35 s.

Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning (s. 8-96 och 142-145). Stockholm: Liber. 101 s.

Åsén, Gunnar & Vallberg Roth, Ann-Christine (2012). Utvärdering i förskolan en forskningsöversikt. Vetenskapsrådets Rapportserie. 86 s.

Tillkommer nationella/internationella vetenskapliga artiklar om ca 30 s.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Referensmaterial
Bergman, Marina & Israelsson, Britt-Marie (2015). Att studera på högskolan. Lund: Studentlitteratur. 166 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.