KURSPLAN
Utbildningsvetenskaplig kärna II (VAL), 10 högskolepoäng
Eduactional Science II, 10 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LU2N17
Fastställd av: VD 2017-05-15
Reviderad av: Utbildningschef 2020-11-05
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva och diskutera barns, ungdomars och vuxnas lärande och utveckling utifrån olika teoretiska perspektiv
- identifiera och redogöra för hur lärandemiljöer, arbetssätt och pedagogiska förhållningssätt främjar elevers lärande och förebygger uppkomst av svårigheter i skolverksamhet
- redogöra för innebörden av det pedagogiska ledarskapets betydelse på skol-, grupp- och individnivå

Färdighet och förmåga

- diskutera hur skolsvårigheter uppkommer och urskilja och analysera behov av specialpedagogiskt stöd på skol-, grupp- och individnivå
- identifiera fall av kränkande behandling och utanförskap samt föreslå åtgärder för att motverka detta

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt värdera och diskutera olika lärandeteorier
- kritiskt värdera och välja adekvata stödinsatser
- kritiskt reflektera över hur man som lärare bygger och vidmakthåller förtroendefulla relationer med elever, vårdnadshavare och andra aktörer som har betydelse för elevers lärande och utveckling

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Behörighet för utbildning regleras i särskild förordning (SFS 2011:689 med senare ändringar). Behörig är också den som antagits enligt tidigare förordningar gällande VAL-projektet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom litteraturseminarier, gruppuppgifter och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Litteraturseminarier3 hpU/G
Gruppuppgifter3 hpU/G
Individuell skriftlig uppgift4 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Ahl, Helene (2004). Motivation och vuxnas lärande. En kunskapsöversikt och problematisering, (Forskning i fokus, nr 24). Stockholm: Liber.
www.diva-portal.org/smash/get/diva2:211500/FULLTEXT01.pdf. 116 s.

Aspelin, Jonas (2012). How do relationships influence student achievement? Understanding student performance from a general, social and psychological standpoint. International Studies in Sociology of Education 22 (1), 41-56. http:/dx.doi.org/10.1080/09620214.2012.680327 16 s.

Greene, Ross W. (2016). Vilse i skolan. Hur kan vi hjälpa barn med beteendeproblem att hitta rätt (3.uppl.) Lund: Studentlitteratur. 322 s.

Hugo, Martin (2011). Från motstånd till framgång - att motivera när ingen motivation finns. Stockholm: Liber. 124 s.

Lundgren, Ulf P, Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.). (2017). Lärande skola bildning Grundbok för lärare. Natur & Kultur. 150 s.

Nilholm, Claes (2019). En inkluderande skola. Möjligheter, hinder och dilemman. Studentlitteratur. 170 s

Skolverket (2010). Barndomens förändrade villkor. Förutsättningar för barns lärande i en ny tid. Stockholm: Skolverket. 68 s.

Skolverket (2014). Skolverkets allmänna råd och kommentarer. Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram. Stockholm: Skolverket. 78 s.

Skolverket (2014). Stödinsatser i utbildningen – om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd. Stockholm: Skolverket. 61 s.

Skolverket (2019). Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda. Hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling. Skolverket. 132 s.

Valbar avhandling (valda delar, cirka 50-100 s.)

Artiklar från Skolverkets Lärportal (cirka 25-30 s.)

Nationella och internationella styrdokument

SFS 2010:800. Skollagen. Utbildningsdepartementet.

Skolverket (2019). Läroplan för grundskola samt för förskoleklassen och fritidshemmet. www.skolverket.se/undervisning/grundskolan/laroplan-och-kursplaner-for-grundskolan/laroplan-lgr11-for-grundskolan-samt-for-forskoleklassen-och-fritidshemmet

Skolverket (2011). Läroplan för gymnasieskolan. www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/laroplan-gy11-for-gymnasieskolan

Svenska Unescorådet (2006). Salamancadeklarationen och Salamanca +10. www.unesco.se

UNICEF (1989). FN:s konvention om barnets rättigheter (Barnkonventionen). unicef.se/publikationer

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.