KURSPLAN
Utvärdering och utveckling och verksamhetsförlagd utbildning IV för grundlärare F-3 (UVK), 15 högskolepoäng
Development and Assessment and School Located Studies IV for Teachers in Preschool Class and Primary School Years 1-3/ES, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LU4R27
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-28
Reviderad av: Utbildningschef 2018-10-11
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 3
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning (70%) och undervisningsområdet (30%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: A1N

Innehåll

Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1: Utveckling och utvärdering, 4,5 hp
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning,VFU IV, 10,5 hp

Delkurs 1: Utveckling och utvärdering, 4,5 hp
Development and Assessment, 4,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet å ena sidan och skolutveckling och systematiskt kvalitetsarbete å den andra
- visa kännedom om innebörden av utvärdering och utveckling på olika nivåer i skolsystemet - såsom individuell, organisations- och samhällsnivå - samt relationen dem emellan
- visa förståelse för relationen mellan kontinuerlig uppföljning av elevers lärande och verksamhetens systematiska kvalitetsarbete

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- visa förmåga att diskutera hur man självständigt och tillsammans med andra, systematiskt och med stöd i kvantitativa såväl som kvalitativa forskningsmetoder, kan utvärdera och utveckla undervisning och övrig pedagogisk verksamhet i syfte att optimera elevers möjligheter att lära
- visa förmåga att med ett professionellt språk kommunicera skolutvecklingsfrågor

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- kunna problematisera sin egen och andra aktörers roll i skolutvecklande processer, samt hur skolan som organisation möjliggör arbete med skolutvecklande processer
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskaper för att utveckla sin kompetens i skolutvecklande arbete

InnehållExamination
Delkursen examineras genom två examinationsuppgifter.
1) Litteraturseminarium, 1,5 hp, (U/G/VG)
2) Skriftlig inlämning samt seminarium med opposition, 3 hp (U/G/VG).

Mer information om examinationsuppgifter, bedömning av dessa och kriterier för betygssättning tillhandahålls i kursens studieplan.

Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, 10,5 hp
School Located Studies, 10,5 credits

Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen
- visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser

Färdighet och förmåga
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- ha grundläggande förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas
- ha förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra och utveckla undervisning
- ha fördjupad förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna
- ha grundläggande förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad delkurs förväntas studenten
- ha fördjupad förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare

Innehåll
Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser. Kursen är den fjärde av totalt fyra VFU-kurser.

Examination
Examination sker genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd VFU-lärare från högskolan samt VFU-uppgift/er. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande VFU-lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen. Slutlig bedömning görs av den examinerande VFU-läraren från högskolan.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har vederbörande rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Efter att VFU underkänts två gånger har studenten rätt att på begäran få följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator samt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen.

Undervisningsformer

Undervisningen i delkurs 1 sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

För delkurs 2, VFU IV, se under rubriken Innehåll.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 165 hp inom grundlärarprogrammet varav VFU III, kursen Självständigt arbete för grundlärare F-3 och 45 hp UVK måste ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-7) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd i alla examinationsmoment. För kursbetyget Väl godkänd krävs Väl godkänd på delkurs 2 samt minst ett av examinationsmomenten i delkurs 1. Därutöver krävs god språkbehandling i tal och skrift.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)10,5 hpU/G/VG
Utvärdering1,5 hpU/G/VG
Utveckling3 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Högskolan i Jönköping får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Utveckling och utvärdering, 4,5 hp
Hirsh, Åsa (2016/17). Formativ Undervisning - Utveckla klassrumspraktiker med lärander i fokus. Stockholm: Natur & Kultur. 200 s.

Kornhall, Per (2013). Barnexperimentet. Svensk skola i fritt fall. Stockholm: Leopard förlag. 254 s.

Skolverket (2015). Stödmaterial för systematiskt kvalitetsarbete. Hämtad 2016-10-19 http:www.skolverket.se/skolutveckling/kvalitetsarbete/huvudmannens-systematiska-kvalitetsarbete

Skolverket (2015). Allmänna råd med kommentarer om Systematiskt kvalitetsarbete- för skolväsendet
. Hämtad 2016-10-19 http:www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskildpublikation?xurl =http%3A%2F%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2901

Timperley, Helen Hämtad 2016-10-19 file:/C:/Users/hias/Downloads/Spiral1%20Inquiry%20Paper%20-%20Timperley%20Kaser%20Halbert%20(I).pdf

Utvalda texter om modeller för skolutvecklingsarbete. Tillhandahålles vid kursstart. Ca 100 s.

Verksamhetsförlagd utbildning, VFU IV, 10,5 hp
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Lgr 11. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011). Kommentarmaterial till kursplanen i ämnet. Stockholm: Skolverket
.

Skolverket (2011). Allmänna råd för planering och genomförande. Stockholm: Skolverket
.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.

För inläsning av tillkommande material kontakta kursansvarig.