KURSPLAN
Utomhuspedagogik grundlärare fritidshem, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education in School-Age Educare, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LUFK12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-10-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2024
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för utomhuspedagogikens teoretiska grunder och tillämpningar
- redogöra för ledarskap samt säkerhets- och riskfaktorer i samband med lärande utomhus
- redogöra för hur utomhusmiljön kan användas som fritids- och lärmiljö

Färdighet och förmåga

- planera, genomföra och utvärdera utomhuspedagogiska aktiviteter för lärande i överensstämmelse med styrdokument
- kommunicera olika friluftstekniker samt att hantera friluftsmaterial
- använda någon hantverksteknik
- tillämpa och tillvarata utomhusmiljön som fritids- och lärandemiljö
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- reflektera kritiskt om ledarskap samt säkerhets- och riskfaktorer i utomhusmiljö

Innehåll

Undervisningsformer

Föreläsningar, gruppövningar, praktiska redovisningar. I kursen ingår hantverksdagar och hajkdagar.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Engelska 6/B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A, Svenska 3/B eller Svenska som andraspråk 3/B, Matematik A samt genomgången termin 1 på grundlärarprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen (3,5 hp), en skriftlig inlämningsuppgift i grupp (2 hp) och två gruppredovisningar (2 hp).

Gruppredovisningarna är didaktiska uppgifter som är kopplade till hajkdagar (gruppredovisning 1) respektive hantverksdagar (gruppredovisning 2).

Hantverksdagarna och hajkdagarna är kursmoment som enbart kan tas igen vid nästkommande kurs om ett år, eller när momenten förekommer i liknande kurs.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs Godkänd på samtliga uppgifter och examinerade kursmoment samt betyget Väl godkänd på individuell skriftlig tentamen och skriftlig inlämningsuppgift i grupp.

En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen3,5 hpU/G/VG
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp2 hpU/G/VG
Gruppredovisning 11 hpU/G
Gruppredovisning 21 hpU/G

Övrigt

Vissa praktiska kursmoment (hantverksdagar och hajk) medför en kostnad för studenten.

Kurslitteratur

Björklund, Sabbe (2016). Uteverksamhetens möjligheter. Studentlitteratur AB. 177 s.

Lundegård, Iann, Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (red.)(2004).Utomhusdidaktik. Studentlitteratur. 209 s.

Osswald, Helena (2016) Fritidshem Utomhus – få det att fungera. Natur & Kultur Läromedel. 129 s.

Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet.
Skolverket. http:www.skolverket.se. 209 s.

Sørenstuen, Jan-Erik (2013).
Levande spår: att upptäcka naturen genom konst och konsten genom natur. 1. uppl. Studentlitteratur. 318 s.

Dessutom tillkommer artiklar, rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, max 200 sidor.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.

Referenslitteratur
Brage, Carina (2011).
Att lära teknik ute. Alla Tiders Teknik Beställs via info@teknikverkstan.com 85 s.

Brügge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas (2012).
Friluftslivets pedagogik. Liber. Valda delar. 100 s.

Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2008).
Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Liber. 50 s.

Ericson, Ingegerd (2005).
Rör dig - lär dig. SISU idrottsböcker. 190 s.

Molander, Kajsa, Hedberg, Per, Bucht, Mia, Wejdmark, Mats & Lättman-Masch, Robert (2007).
Att lära in matematik ute. Falun. Alla Tiders Teknik. 85 s.
Beställs via: ISBN 978-91-633-0622-8, info@teknikverkstan.com.

Litteraturreferenser- så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.