KURSPLAN
Utomhuspedagogik grundlärare fritidshem, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education in School-Age Educare, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LUFK17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-28
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2016/4721-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna redogöra för utomhuspedagogikens och den praktiska kunskapens teoretiska grunder
- visa kunskap om ledarskap, säkerhets- och riskfaktorer i samband med lärande utomhus
- visa kunskap om hur utomhusmiljön kan användas som fritids- och lärmiljö

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera utomhuspedagogiska aktiviteter för lärande i överensstämmelse med övergripande styrdokument
- visa förmåga att tillämpa olika friluftstekniker samt att hantera friluftsmaterial
- visa förmåga att hantera någon hantverksteknik
- visa förmåga att tillvarata utomhusmiljön som fritids- och lärandemiljö

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutade kurs förväntas studenten
- visa ett reflekterande förhållningssätt kring ledarskap, säkerhets- och riskfaktorer i utemiljö

Innehåll

Undervisningsformer

Föreläsningar, gruppövningar, praktiska redovisningar. I kursen ingår hantverksdagar och hajkdagar.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i grundlärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Studenten examineras genom obligatoriska praktiska moment och skriftliga inlämningsuppgifter (enskilt, parvis, gruppvis).
De obligatoriska hantverksdagarna och hajkdagarna är kursmoment som enbart kan tas igen vid nästkommande kurs om ett år, eller när momenten förekommer i liknande kurs.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För kursbetyget Godkänd krävs god språkbehandling i tal och skrift samt betyget Godkänd på kursens samtliga uppgifter och obligatoriska moment. För kursbetyget Väl godkänd krävs Godkänd på samtliga uppgifter samt betyget Väl godkänd på den individuella reflektionstexten som är kopplad till skolgårdsuppgiften.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning och kriterier för betygsättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt.Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examinaton får göras enligt den äldre kurslanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination17,5 hpU/G/VG
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Övrigt

Kostnader i samband med vissa praktiska kursmoment (hantverksdagar och hajk).

Kurslitteratur

Brugge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas (2012). Friluftlivets pedagogik. Kristianstad: Liber. Valda delar. 100 s.
Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2008).Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber. 50 s.
Gustavsson, Bernt (2004). Kunskap i det praktiska. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Lundegård, Iann, Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (2004).Utomhusdidaktik Lund: Studentlitteratur. 200 s.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet Skolverket. www.skolverket.se.
Dessutom tillkommer rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, max 200 sidor.

Referensmaterial
Sök- och skrivhjälp (2010). Litteraturreferenser - så skriver du. Högskolebiblioteket: Högskolan i Jönköping. http:hj.se/bibl/sok---skrivhjalp/skriva-litteraturreferenser.html.
Interaktiva antiplagiatguiden, finns på PingPong.

Vetenskapliga artiklar tillkommer på PingPong.

Referenslitteratur
Brage, Carina (2011).
Att lära teknik ute. Falun: Alla Tiders Teknik Beställs via info@teknikverkstan.com 85 s.
Molander, Kajsa, Hedberg, Per, Bucht, Mia, Wejdmark, Mats & Lättman-Masch, Robert (2007).
Att lära in matematik ute. Falun. Alla Tiders Teknik. 85 s.
Beställs via: ISBN 978-91-633-0622-8, info@teknikverkstan.com.
Nordlund, A., Rolander, I. & Larsson, L. (1998).
Lek, idrott och hälsa.// Rörelse och idrott för barn. Del 1 ute Stockholm: Liber. 220 s.