KURSPLAN
Utomhuspedagogik grundlärare fritidshem, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education in School-Age Educare, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LUFK17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-28
Reviderad av: 2019-12-02
Gäller fr.o.m.: Våren 2020
Version: 2
Diarienummer:§2021/4596-113
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- redogöra för utomhuspedagogikens teoretiska grunder och tillämpningar
- redogöra för ledarskap samt säkerhets- och riskfaktorer i samband med lärande utomhus
- redogöra för hur utomhusmiljön kan användas som fritids- och lärmiljö

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- planera, genomföra och utvärdera utomhuspedagogiska aktiviteter för lärande i överensstämmelse med styrdokument
- kommunicera olika friluftstekniker samt att hantera friluftsmaterial
- visa förmåga att kunna använda någon hantverksteknik
- tillämpa och tillvarata utomhusmiljön som fritids- och lärandemiljö

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutade kurs förväntas studenten kunna:
- reflektera kritiskt om ledarskap samt säkerhets- och riskfaktorer i utomhusmiljö

Innehåll

Undervisningsformer

Föreläsningar, gruppövningar, praktiska redovisningar. I kursen ingår hantverksdagar och hajkdagar.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Genomgången termin 1 i grundlärarprogrammet eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen (3,5 hp), en skriftlig inlämningsuppgift i grupp (2 hp) och två gruppredovisningar (2 hp).
Gruppredovisningarna är didaktiska uppgifter som är kopplade till hajkdagar (gruppredovisning1) respektive hantverksdagar (gruppredovisning 2).
Hantverksdagarna och hajkdagarna är kursmoment som enbart kan tas igen vid nästkommande kurs om ett år, eller när momenten förekommer i liknande kurs.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För kursbetyget Godkänd krävs Godkänd på kursens samtliga examinerade moment. För kursbetyget Väl godkänd krävs Godkänd på samtliga uppgifter och examinerade kursmoment samt betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga uppgiften.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning och kriterier för betygsättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

Student äger rätt till byte av examinator efter att ha underkänts tre gånger på samma examination, om det är praktiskt möjligt. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om kursen ändras till innehåll och/eller litteratur kan examination ske enligt denna kursplan inom ett år efter ändring. Studenten garanteras minst tre provtillfällen inklusive ordinarie provtillfälle. Därefter prövas i varje enskilt fall om examinatorn får göras enligt den äldre kursplanen. Om kursen helt upphör kan den examineras inom två år efter det att kursen anordnats. Därefter skall det prövas i varje enskilt fall om examination får göras.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen3,5 hpU/G/VG
Skriftlig inlämningsuppgift i grupp2 hpU/G/VG
Gruppredovisning 11 hpU/G
Gruppredovisning 21 hpU/G

Övrigt

Vissa praktiska kursmoment (hantverksdagar och hajk) medför en kostnad för studenten.

Kurslitteratur

Björklund, Sabbe (2016). Uteverksamhetens möjligheter. Stockholm: Studentlitteratur AB. S. 177

Lundegård, Iann, Wickman, Per-Olof & Wohlin, Ammi (red.)(2004).Utomhusdidaktik Lund: Studentlitteratur. S. 209

Osswald, Helena (2016) Fritidshem Utomhus – få det att fungera. Stockholm: Natur & Kultur Läromedel. S. 129

Skolverket (2011, rev 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Skolverket. http:www.skolverket.se. S. 209

Sørenstuen, Jan-Erik (2013).
Levande spår: att upptäcka naturen genom konst och konsten genom natur. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. S. 318

Dessutom tillkommer artiklar, rapporter och kompendier efter examinators anvisningar, max 200 sidor.

Referenslitteratur
Brage, Carina (2011).
Att lära teknik ute. Falun: Alla Tiders Teknik Beställs via info@teknikverkstan.com 85 s.

Brügge, Britta, Glantz, Mats & Sandell, Klas (2012).
Friluftslivets pedagogik. Kristianstad: Liber. Valda delar. 100 s.

Elfström, Ingela, Nilsson, Bodil, Sterner, Lillemor & Wehner-Godée, Christina (2008).
Barn och naturvetenskap - upptäcka, utforska, lära. Stockholm: Liber. 50 s.

Ericson, Ingegerd (2005).
Rör dig - lär dig. Stockholm: SISU idrottsböcker. 190 s.

Molander, Kajsa, Hedberg, Per, Bucht, Mia, Wejdmark, Mats & Lättman-Masch, Robert (2007).
Att lära in matematik ute. Falun. Alla Tiders Teknik. 85 s.
Beställs via: ISBN 978-91-633-0622-8, info@teknikverkstan.com.

Litteraturreferenser- så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.