KURSPLAN
Utvecklingsstörning, fördjupning, 7,5 högskolepoäng
Intellectual Disabilities, Second Course, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: LUFK18
Fastställd av: Utbildningschef 2017-12-01
Gäller fr.o.m.: Våren 2018
Version: 1
Diarienummer:HLK 2017/4814-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för och diskutera konsekvenser på individ-, grupp- och samhällsnivå för personer med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning
- redogöra för historiska perspektiv på delaktighet, identitetsskapande och normalisering för personer med utvecklingsstörning
- beskriva och diskutera förutsättningar för kommunikation och delaktighet i relation till ett livslångt lärande för personer med utvecklingsstörning

Färdighet och förmåga

- planera, genomföra och analysera en intervju angående bemötande och förhållningssätt i mötet med personer med utvecklingsstörning
- relatera bemötande och förhållningssätt i mötet med personer med utvecklingsstörning till samhällets stödsystem och samverkanspartners

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över inkluderings- och exkluderingsprocesser för personer med utvecklingsstörning
- kritiskt reflektera över eget och andras bemötande och förhållningssätt i mötet med personer med utvecklingsstörning

Innehåll

• Individ-, grupp- och samhällsperspektiv på funktionsnedsättningen utvecklingsstörning
• Historiska perspektiv på delaktighet, identitetsskapande och normalisering
• Förutsättningar för kommunikation och delaktighet i relation till ett livslångt lärande
• Samhällets stödsystem och samverkan
• Problematisering av inkluderings- och exkluderingsprocesser
• Intervjun som vetenskaplig metod

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och godkänd kurs Specialpedagogik, grundkurs, 7,5 hp eller motsvarande samt genomgången kurs Utvecklingsstörning, grundkurs 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom seminarium, en gruppredovisning samt en individuell skriftlig examinationsuppgift.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För betyget Godkänd på hela kursen krävs Godkänd på samtliga examinationer och för betyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium2 hpU/G
Gruppredovisning2 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift13,5 hpU/G/VG
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Barow, Thomas & Östlund, Daniel (Red.). (2012). Bildning för alla – En pedagogisk utmaning. Kristianstad: Kristianstad University Press. 246 s.

Berthén, Diana (2007). Förberedelse för särskildhet: särskolans pedagogiska arbete i ett verksamhetsteoretiskt perspektiv. (Doktorsavhandling Karlstad Universitet, Estetisk- filosofiska fakulteten, Pedagogik). 217 s.

Szönyi. Kristina (2005). Särskolan som möjlighet och begränsning elevperspektiv på delaktighet och utanförskap. (Doktorsavhandling Stockholms Universitet, Pedagogiska institutionen). 250 s.

Söderman, Lena & Antonsson, Sivert (2011). Nya Omsorgsboken. Lund: Studentlitteratur. 288 s.

Trost, Jan (2010). Kvalitativa intervjuer. Lund: Studentlitteratur. 163 s.

Vetenskapliga artiklar eller avhandlingskapitel med koppling till kursuppgifter cirka 100 s.

Referenslitteratur

Internationella och nationella styrdokument (Barnkonventionen, Läroplaner, Skollagen, Diskrimineringslagen, Socialtjänstlagen, Lagen om Särskilt stöd och service)

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen (PingPong).