KURSPLAN
Ungdomskultur, 7,5 högskolepoäng
Youth Culture, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LUKG19 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-11-01 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2019 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SO1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för ungdomskulturers uppkomst och utveckling
- redogöra för teoribildning, begrepp och perspektiv
- redogöra för central forskning om ungdomskulturer
- redogöra för de roller ungdomskulturer spelar i samhället
Färdighet och förmåga
- jämföra olika ungdomskulturer
- urskilja ungdomskulturers roll i sociala processer
- tillämpa begrepp som är centrala inom ungdomskulturforskningen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera kring och diskutera olika ungdomskulturer
Innehåll
• Ungdomskulturers uppkomst och utveckling
• Teoribildning, begrepp och perspektiv
• Ungdomskulturers förhållande till sociala processer
• Central och samtida forskning om ungdomskulturer
• Ungdomskulturers roller i samhället
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen, ett seminarium samt en gruppredovisning.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 5,5 hp | U/G/VG |
Seminarium | 1 hp | U/G |
Gruppredovisning | 1 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Frykman, Jonas (1988). Dansbaneeländet: Ungdomen, populärkulturen och opinionen. Stockholm: Natur och kultur. 168 sidor.
Hannerz, Erik (2015). Performing Punk. Basingstoke: Palgrave Mcmillan. 219 sidor.
Larsson, Susanna (2012). We bang our heads, therefore I am: subculture as laboratory of identity - the case of heavy metal. Örebro: Örebro universitet. 142 sidor.
Lindgren, Simon (Red.). (2015). Ungdomskulturer. Malmö: Gleerups. 175 sidor.
Sernhede, Ove (2007). AlieNation is My Nation. Hiphop och unga mäns utanförskap i Det Nya Sverige. Stockholm: Ordfront. 249 sidor.
Artiklar enligt lärares anvisningar 50 sidor
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.