KURSPLAN
Utomhuspedagogik, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: LUPG14
Fastställd av: Utbildningsledare 2016-03-23
Gäller fr.o.m.: Hösten 2016
Version: 4
Diarienummer:HLK 2016/1458-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området (50%) och samhällsvetenskapliga området (50%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna använda naturen som undervisningsrum
- ha kunskap om utomhuspedagogikens teoretiska grund, forskning och lärande
- kunna planera, praktiskt tillämpa och utvärdera utomhuspedagogikens verksamhet
- ha förmåga att integrera läs-, skriv- och matematikutvecklingen samt de estetiska
ämnena utomhus

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningsformerna utgörs av föreläsningar, exkursioner och närträffar utomhus.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.

Examinationen bygger på ett litteraturseminarium (2,5 hp) samt ett individuellt, skriftligt examinationsarbete (5 hp)

Slutbetyget grundar sig på en helhetsbedömning av samtliga prestationer.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Litteraturseminarium2,5 hpU/G
Skriftligt examinationsarbete5 hpU/G

Kursvärdering

Kursvärdering skall utformas och genomföras i samråd med undervisande lärare och studentgrupp. Den inriktas huvudsakligen på kursens måluppfyllelse, innehåll och upplägg. Kursvärderingens resultat sammanfattas skriftligen genom kursansvarige lärarens försorg.

Övrigt

Målgruppen är lärarstudenter inom samtliga inriktningar och yrkesverksamma lärare med inriktning mot förskola och fritidshem, grundsärskola år 1-6 och grundskolans år 1-6.

Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter i hur du använder utemiljön i den pedagogiska
verksamheten.

Kurslitteratur

Dahlgren, Lars. Sjölander, Sverre. Strid, Jan Paul. Szczepanski, Anders (2007).
Utomhuspedagogik som kunskapskälla – Närmiljö blir lärmiljö. Lund: Studentlitteratur.

Lundegård, Iann. Wickman, Per-Olof. Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Lund:
Studentlitteratur.

Lättman-Masch, Robert, Wejdmark, Mats (2007). Att lära in ute året runt. Falun Research Centers.

Sellgren, Germund (2005). Naturpedagogik. Västerås: Ekelunds förlag AB.

Skolverket. (2011). Lgr 11
Skolverket (2014) Läroplan för förskola. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2014) Allmänna råd för fritidshem. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2011) Läroplan för grundsärskolan. Stockholm: Fritzes.