KURSPLAN
Utomhuspedagogik, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2017
Kurskod: | LUPG14 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2016-03-23 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2016 |
Version: | 4 |
Diarienummer: | HLK 2016/1458-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området (50%) och samhällsvetenskapliga området (50%)
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Pedagogik |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten
- kunna använda naturen som undervisningsrum
- ha kunskap om utomhuspedagogikens teoretiska grund, forskning och lärande
- kunna planera, praktiskt tillämpa och utvärdera utomhuspedagogikens verksamhet
- ha förmåga att integrera läs-, skriv- och matematikutvecklingen samt de estetiska
ämnena utomhus
Innehåll
- Naturpedagogik
- Skolskogen som plats för lärande
- Att lära in – utomhus i ämnen
- Utomhuspedagogik i teori och praktik
Undervisningsformer
Undervisningsformerna utgörs av föreläsningar, exkursioner och närträffar utomhus.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Examinationen bygger på ett litteraturseminarium (2,5 hp) samt ett individuellt, skriftligt examinationsarbete (5 hp)
Slutbetyget grundar sig på en helhetsbedömning av samtliga prestationer.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Litteraturseminarium | 2,5 hp | U/G |
Skriftligt examinationsarbete | 5 hp | U/G |
Kursvärdering
Kursvärdering skall utformas och genomföras i samråd med undervisande lärare och studentgrupp. Den inriktas huvudsakligen på kursens måluppfyllelse, innehåll och upplägg. Kursvärderingens resultat sammanfattas skriftligen genom kursansvarige lärarens försorg.
Övrigt
Målgruppen är lärarstudenter inom samtliga inriktningar och yrkesverksamma lärare med inriktning mot förskola och fritidshem, grundsärskola år 1-6 och grundskolans år 1-6.
Kursen syftar till att ge kunskaper och färdigheter i hur du använder utemiljön i den pedagogiska
verksamheten.
Kurslitteratur
Dahlgren, Lars. Sjölander, Sverre. Strid, Jan Paul. Szczepanski, Anders (2007).
Utomhuspedagogik som kunskapskälla – Närmiljö blir lärmiljö. Lund: Studentlitteratur.
Lundegård, Iann. Wickman, Per-Olof. Wohlin, Ammi (2004). Utomhusdidaktik. Lund:
Studentlitteratur.
Lättman-Masch, Robert, Wejdmark, Mats (2007). Att lära in ute året runt. Falun Research Centers.
Sellgren, Germund (2005). Naturpedagogik. Västerås: Ekelunds förlag AB.
Skolverket. (2011). Lgr 11
Skolverket (2014) Läroplan för förskola. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2014) Allmänna råd för fritidshem. Stockholm: Fritzes.
Skolverket (2011) Läroplan för grundsärskolan. Stockholm: Fritzes.