KURSPLAN
Utvecklingsstudier: Perspektiv och Strategier, 7,5 högskolepoäng
Development Studies: Perspectives and Strategies, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: LUSG11
Fastställd av: Utbildningschef 2021-03-23
Reviderad av: Utbildningschef 2023-03-23
Gäller fr.o.m.: Hösten 2023
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: KS1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Globala studier

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för olika utvecklingsteorier, dess idéhistoriska utveckling samt hur dessa kan bidra till förståelse av centrala utvecklingsproblem
- redogöra för olika strategier för utveckling och fattigdomsbekämpning och hur dessa kan förstås och analyseras utifrån ett samhällsvetenskapligt perspektiv, och utifrån ett genusperspektiv
- identifiera och beskriva relevanta aktörer, institutioner och regelverk för utvecklingsfrågor
- redogöra för samhällsvetenskapliga teorier om sociala rörelser
- redogöra för de mänskliga rättigheternas politiska, juridiska och etiska fundament
- redogöra för det internationella och svenska utvecklingsarbetets mål och strategier

Färdighet och förmåga

- tillämpa grundläggande begrepp och teorier inom utvecklingsområdet
- reflektera över förhållandet mellan social utveckling och mänskliga rättigheter
- tolka information och data avseende kursens problemställningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- värdera data för att analysera social utveckling
- kritiskt granska kursens innehåll utifrån ett vetenskapligt förhållningssätt

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Kursen examineras genom seminarium och en individuell skriftlig inlämningsuppgift.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.

För Godkänt betyg på kursen ska båda delmomenten vara examinerade med minst Godkänd som betyg. För Väl Godkänt betyg på kursen krävs Väl Godkänt betyg på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination.
Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Seminarium2,5 hpU/G
Individuell skriftlig inlämningsuppgift5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

de Vylder, Stefan (2013). Utvecklingens drivkrafter. Om fattigdom, rikedom och rättvisa i världen. ISBN: 9789189542624. Stockholm: Forum Syds förlag. Ca. 150 s.

Freeman, Michael (2011). Human Rights; and interdisciplinary approach. 2nd edition, ISBN: 0745639666, Cambridge: Polity Press. Ca 212 s.

Giddens, Anthony & Sutton, Philip (2021). Sociologi. Lund: Studentlitteratur. Ca. 150 sidor.

Hedenus, Fredrik, Persson, Martin & Sprei, Frances (2018). Hållbar utveckling- nyanser och tolkningar. Lund: Studentlitteratur. Läses i urval. Ca 80 s.

Momsen Henshall, Janet (2019) Gender and Development. ISBN: 9781138940628. Routledge. Ca 100 sidor.

Potter, Robert; Binns, Tony; Elliot, Jennifer A.; Nel, Etienne & Smith, David W. (2018). Geographies of Development: An introduction to development studies. New York: Routledge. Urval.

Artiklar, kompendiematerial samt referenslitteratur tillkommer. Ca 200 s.


Texter om internationellt utvecklingsarbete. Sidas hemsida, Regeringens hemsida, FNs hemsida mm.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen