KURSPLAN
Utvärdering och utveckling och verksamhetsförlagd utbildning IV för grundlärare 4-6 (UVK), 15 högskolepoäng
Development and Assessment and School Located Studies IV for Teachers in Primary School Years 4-6 (ES), 15 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LUUR27
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-14
Reviderad av: Utbildningschef 2020-11-11
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 4
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning (70%) och undervisningsområdet (30%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: A1N

Innehåll

Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1: Utvärdering och utveckling, 4,5 hp
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, VFU IV, 10,5 hp

Delkurs 1: Utvärdering och utveckling, 4,5 hp
Development and Assessment, 4,5 credits

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse
- redogöra för relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet kopplat till systematiskt kvalitetsarbete
- förklara relationen mellan kontinuerlig uppföljning av elevers lärande och utveckling och verksamhetens systematiska kvalitetsarbete

Färdighet och förmåga
- reflektera över hur utvärdering och utveckling av undervisning systematiskt kan genomföras med stöd i kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder
- reflektera över frågor som rör relationen mellan professionsdriven skolutveckling och lärares egen professionella utveckling med utgångspunkt i kvalitetsutveckling av undervisning och verksamheten




Värderingsförmåga och förhållningssätt

- problematisera frågor om hur systematiskt kvalitetsarbete och skolutveckling tar sig uttryck i praktiken i relation till värdegrundsuppdrag och kunskapsuppdrag i en skola för alla
- problematisera sin egen och andra aktörers roll i skolutvecklande processer, samt hur skolan som organisation möjliggör arbete med skolutvecklande processer
- diskutera och problematisera ett antal skolutvecklingsmodellers teoretiska utgångspunkter och praktiska relevans

InnehållExamination
Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd

Delkursen examineras genom två seminarier.


Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, 10.5 hp
School Located Studies, 10.5 credits

Lärandemål
Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen
- visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för den verksamhet utbildningen avser

Färdighet och förmåga
- skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning, självständigt och tillsammans med andra
- observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera, kommunicera och förankra skolans värdegrund
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot elever, kollegor, vårdnadshavare och övriga aktörer i och utanför skolan
- kritiskt reflektera över behovet av kontinuerlig professionsutveckling i den egna yrkesrollen


Innehåll
Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser.

Examination
Examination sker genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd VFU-lärare från högskolan samt VFU-uppgift/er. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande VFU-lärare från högskolan får som underlag från VFU-handledaren. Slutlig bedömning görs av den examinerande VFU-läraren från högskolan.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Frånsteg från kravet om obligatorisk närvaro kan göras om synnerliga skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har vederbörande rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Vid ett underkännande har studenten rätt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen. En påbörjad VFU-period som avbryts räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger.

Undervisningsformer

Undervisningen i delkurs 1 sker i form av föreläsningar, seminarier och workshops.
För delkurs 2, verksamhetsförlagd utbildning VFU IV, se under rubriken innehåll.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 165 hp inom grundlärarprogrammet varav VFU III, Självständigt arbete för grundlärare 4-6 och 45 hp UVK ska ingå. Därutöver krävs genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-7) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs betyget Godkänd i alla examinationsmoment. För kursbetyget Väl godkänd krävs Väl godkänd på delkurs 2 VFU och på seminarium 2 i delkurs 1.


En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.


Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
VFU10,5 hpU/G/VG
Seminarium 11,5 hpU/G/VG
Seminarium 23 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursen är den fjärde av totalt fyra VFU-kurser.

Jönköping University får avbryta en students medverkan under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Delkurs 1: Utvärdering och utveckling, 4,5 hp
Anderberg, Elsie (Red.). (2016). Skolnära forskningsmetoder. Lund: Studentlitteratur. 220 s.

Hirsh, Åsa (2016/17). Formativ Undervisning - Utveckla klassrumspraktiker med lärandet i fokus. Stockholm: Natur & Kultur. 200 s.

Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur & Kultur. 200 s.

Styrdokument och annat aktuellt material från Skolverket samt ett antal vetenskapliga artiklar tillkommer. 50 s

Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, VFU IV, 10,5 hp

Skolverket (2011, rev. 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2018). Allmänna råd med kommentarer om betyg och betygssättning. Stockholm: Skolverket. 54 s.

Aktuella kommentarmaterial till kursplaner från Skolverket

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns i kursens aktivitet på lärplattformen.