KURSPLAN
Utomhuspedagogik - vår, 7,5 högskolepoäng
Outdoor Education, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: LUVG17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-12-14
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2016/4929-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet (70%) och naturvetenskapliga området (30%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1N
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva hur utemiljön kan nyttjas i den pedagogiska verksamheten

Färdighet och förmåga

- på ett reflekterande sätt koppla utomhuspedagogiska forskningsresultat till den egna pedagogiska verksamheten
- integrera lärande i engelska, svenska, teknik och de naturorienterande ämnena i den pedagogiska verksamheten utomhus
- genomföra praktiska utomhuspedagogiska ämneslektioner/temaarbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt reflektera över utomhuspedagogikens förhållningssätt

Innehåll

• Platsens betydelse för lärandet
• Naturskolan som plats för lärande
• Att lära in – ute, med fokus på svenska, engelska, NO och teknik
• Utomhuspedagogikens förhållningssätt

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, exkursioner och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom fältlaborationer och litteraturseminarier samt en individuell inlämningsuppgift. För betyget G krävs G på samtliga examinationer och för betyget VG krävs dessutom VG på den individuella inlämningsuppgiften.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Fältlaborationer och litteraturseminarier2,5 hpU/G
Individuell inlämningsuppgift5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Brage, Carina. (2011). Att lära in teknik ute. Vimmerby: Outdoor teaching Förlag. 50 s.

Carlegård, Lotta. (2007). Att lära in engelska ute. Vimmerby: Outdoor teaching Förlag. 60 s.

Jordet, Arne. (2010). Klassrummet utanför. Oslo: Scanvik. 300 s.

Lättman-Masch, Robert & Wejdmark, Mats. (2007). Att lära in ute året runt. Vimmerby: Outdoor teaching Förlag. 150 s.

Lättman-Masch, Robert., Wejdmark, Mats., Wohlin, Ammi & Persson, Eva. (2010). Att lära in svenska ute. Vimmerby: Outdoor teaching Förlag. 50 s.

Mårtensson, Fredrika. (2011). Den nyttiga utevistelsen - ett forskningsperspektiv. Stockholm: Naturvårdsverket. 50 s.

Szczepanski, Anders. (2008). Handlingsburen kunskap. (Lic. avhandling, Nationella centrum för utomhuspedagogik - Linköpings universitet). 60 s.

Internationella vetenskapliga artiklar cirka 20 s.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).