KURSPLAN
Verksamhetsförlagd utbildning II för förskollärare, 7,5 högskolepoäng
Teaching Placements II for Preschool Teachers, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: LV2K12
Fastställd av: Utbildningschef 2021-11-01
Reviderad av: Utbildningschef 2024-10-31
Gäller fr.o.m.: Våren 2025
Version: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa sådana kunskaper i förskoledidaktik som krävs för att leda undervisning i begränsad omfattning
- visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för att leda undervisning i begränsad omfattning

Färdighet och förmåga

- planera, genomföra och utvärdera undervisning, självständigt och tillsammans med andra utifrån mål och riktlinjer i styrdokument.
- kommunicera och förankra förskolans värdegrund
- tillämpa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande så som yrket kräver
- stimulera varje barns lärande och utveckling.
- använda digitala verktyg som stöd i den pedagogiska verksamheten

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, kollegor och vårdnadshavare
- kritiskt granska och reflektera över den egna undervisningen

Innehåll

Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser.

Undervisningsformer

Se Innehåll.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3 och genomgången termin 1 på förskollärarprogrammet samt godkänt resultat på Verksamhetsförlagdutbildning I, 4,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Examination sker genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd VFU-lärare från högskolan samt VFU-uppgift/er. Lärandemålen konkretiseras i en handledningsmatris som examinerande VFU-lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen. Slutlig bedömning görs av den examinerande VFU-läraren från högskolan.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Frånsteg från kravet om obligatorisk närvaro kan göras om synnerliga skäl föreligger.

I denna kurs är antalet kurstillfällen och antalet examinationstillfällen begränsade. Student kan registreras på samma VFU-nivå vid maximalt tre kurstillfällen. Till varje sådant kurstillfälle ingår ett examinationstillfälle. Om student inte godkänns vid den examination som hör till det första kurstillfället har student rätt att delta i maximalt två ytterligare kurstillfällen med åtföljande examination. Tidigare genomförda, eller påbörjade men avbrutna, examinationstillfällen på motsvarande VFU-nivå räknas som förbrukade i ny kurs.

Vid ett underkännande har student rätt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen. En påbörjad VFU-period, och således ett erbjudet examinationstillfälle, som avbryts räknas som ett förbrukat tillfälle.

Om en VFU-kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds upp till två tillfällen till omexamination efter individuell studieplanering.

Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till särskilt pedagogiskt stöd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
VFU7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut.

Övrigt

Kursen är den andra av totalt fyra VFU-kurser.
Jönköping University får avbryta en students medverkan i VFU under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Bie, Kristin (senaste upplagan). Reflektionshandboken för pedagoger. Gleerups.

Aktuella styrdokument så som Läroplan, Skollag och Barnkonvention

Aktuella kommentarmaterial från Skolverket

Referenslitteratur
Relevant litteratur från tidigare kurser

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
https://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/referenshantering.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet