KURSPLAN
Verksamhetsförlagd utbildning III för ämneslärare, 7,5 högskolepoäng
School Located Studies III for Secondary School Subject Teachers, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LV3N17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-28
Reviderad av: Utbildningschef 2020-10-20
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning
Ämnesgrupp: UV2
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa sådan bredd och djup i aktuellt ämne/ämnen som krävs för att leda undervisning
- visa sådana ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper i aktuellt ämne/ämnen som krävs för att leda undervisning
- visa sådan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för att leda undervisning

Färdighet och förmåga

- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning i aktuellt ämne/ämnen, såväl självständigt som tillsammans med andra, utifrån mål och riktlinjer i styrdokument
- kommunicera och förankra skolans värdegrund
- använda digitala verktyg som stöd i den pedagogiska verksamheten
- tillämpa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande så som yrket kräver
- stimulera varje elevs lärande och utveckling, genom att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter i aktuellt skolämne
- observera, dokumentera och analysera elevers lärande i aktuellt skolämne utifrån mål och riktlinjer i styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot elever, kollegor och vårdnadshavare
- kritiskt reflektera över sitt behov av ytterligare yrkeskunskaper

Innehåll

Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser.

Undervisningsformer

Se innehåll.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 90 hp inom ämneslärarprogrammet varav VFU II och 30 hp UVK ska ingå eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Examination sker genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd VFU-lärare från högskolan samt VFU-uppgift/er. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande VFU-lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen. Slutlig bedömning görs av den examinerande VFU-läraren från högskolan.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Frånsteg från kravet om obligatorisk närvaro kan göras om synnerliga skäl föreligger.

Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har vederbörande rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Vid ett underkännande har studenten rätt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen. En påbörjad VFU-period som avbryts räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
VFU7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursen är den tredje av totalt fyra VFU-kurser.

Jönköping University får avbryta en students medverkan under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Skolverket (2011, rev 2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, LGR11. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011, rev 2018). Läroplan för gymnasieskolan, LGY11. Stockholm: Skolverket.

Skolverket (2011). Allmänna råd med kommentarer om betyg och betygssättning. Stockholm: Skolverket.

Aktuella kommentarmaterial till kurs- och ämnesplaner från Skolverket.


Referenslitteratur
Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (Red.). (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. Stockholm: Natur och Kultur. Valda delar.


Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.


Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns på lärplattformen.