KURSPLAN
Verksamhetsförlagd utbildning IV för grundlärare fritidshem, 7,5 högskolepoäng
School Located Studies IV in School-Age Educare, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LV4N18
Fastställd av: Utbildningschef 2017-11-02
Gäller fr.o.m.: Våren 2018
Version: 1
Diarienummer:HLK 2017/4331-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa sådana ämnes-, ämnesdidaktiska och allmändidaktiska kunskaper som krävs för att leda undervisning som lärare inom det fritidspedagogiska området
- visa sådan kunskap om elevers lärande, förutsättningar och behov som krävs för att leda undervisning som lärare inom det fritidspedagogiska området

Färdighet och förmåga

- visa fördjupad förmåga att, utifrån mål och riktlinjer i styrdokument, självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen inom det fritidspedagogiska området
- visa förmåga att använda olika arbetssätt genom att planera varierande undervisningsmoment inom det fritidspedagogiska området
- visa god kommunikativ förmåga genom att lyssna, tala och skriva som stöd i det pedagogiska arbetet
- visa förmåga att ta tillvara elevers intressen, behov, kunskaper och färdigheter för att stimulera till lärande och utveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa fördjupad förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever, deras vårdnadshavare och övriga aktörer i och utanför skolan
- visa fördjupad förmåga att reflektera över sin professionella utveckling

Innehåll

Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser. Det finns möjlighet att förlägga denna VFU utomlands eller som så kallad särskild VFU på någon godkänd specialinstitution inom det fritidspedagogiska området. Studenten ansöker om detta genom utbildningsledaren för VFU.

Kursen är den fjärde av totalt fyra VFU kurser.

Undervisningsformer

Undervisning: se innehåll.
I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 105 hp inom grundlärarprogrammet varav VFU III och 30 hp fritidspedagogik ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-5) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Examination sker utifrån studentens prestation och genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd lärare från högskolan samt VFU-uppgifter. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen.
VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och datum för igentagning rapporteras i underlaget för bedömning.

Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsad. Om VFU:n inte godkänts vid första tillfället har studenten rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Efter två underkännanden har studenten rätt att på begäran få följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator samt att handledas av annan handledare under VFU:n än vid tidigare tillfällen.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
VFU7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Jönköping University får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under pågående kurs i de fall som studenten i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Skolverket (2011 rev 2016). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Stockholm: Skolverket.

Egen vald litteratur för att kunna genomföra undervisning inom det fritidspedagogiska området och för att kunna genomföra VFU-uppgifter.

Aktuellt skolverksmaterial och vetenskapliga artiklar kan tillkomma.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Referensmaterial
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen (PingPong).