KURSPLAN
Verksamhetsförlagd utbildning IV för grundlärare fritidshem, 7,5 högskolepoäng
School Located Studies IV in School-Age Educare, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | LV4N18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-11-02 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2021 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | JU2021/4607-113 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Verksamhetsförlagd utbildning
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G2F
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- visa sådana ämneskunskaper som krävs för att leda undervisning
- visa sådana ämnesdidaktiska och allmändidaktiska kunskaper som krävs för att leda undervisning
- visa sådan kunskap om elevers lärande, förutsättningar och behov som krävs för att leda undervisning
Färdighet och förmåga
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning självständigt och tillsammans med andra, utifrån mål och riktlinjer i styrdokument
- använda varierande metoder och arbetssätt i undervisningen
- skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas genom att ta tillvara elevers intressen, behov, kunskaper och färdigheter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över sin professionella utveckling
- problematisera, kommunicera och förankra skolans värdegrund
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot elever, kollegor, vårdnadshavare och övriga aktörer i och utanför skolan
Innehåll
Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser.
Undervisningsformer
Undervisning: Se innehåll.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkänt resultat på minst 105 hp inom grundlärarprogrammet varav VFU III och 30 hp fritidspedagogik ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-5) eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Examination sker utifrån studentens prestation och genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd lärare från högskolan samt VFU-uppgifter. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen.
VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och datum för igentagning rapporteras i det underlaget för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare på högskolan. Frånsteg från kravet om obligatorisk närvaro kan göras om synnerliga skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om VFU:n inte godkänts vid första tillfället har studenten rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Vid ett underkännande har studenten rätt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen. En påbörjad VFU-period som avbryts räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
VFU | 7,5 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut.
Övrigt
Kursen är den fjärde av totalt fyra VFU kurser.
Jönköping University får avbryta en students medverkan under pågående kurs i de fall som studenten i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.
Kurslitteratur
Skolverket (2010). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11. Stockholm: Skolverket.
Skolverket (2014). Allmänna råd för fritidshem. Stockholm: Skolverket
Aktuella kommentarmaterial till läroplanens fjärde del från Skolverket
Referenslitteratur
Philgren (2017). Föräldrasamverkan, att bygga tillit. Lund Studentlitteratur AB
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.