KURSPLAN
Videoproduktion, 7,5 högskolepoäng
Video Production, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | LVDK12 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2023-04-28 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2024-05-14 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (70%) och tekniska området (30%)
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala teorier och praktiker inom videoproduktion
- identifiera den rörliga bildens element och beskriva hur de kan användas
för att gestalta berättelser och budskap
Färdighet och förmåga
- tillämpa journalistiska arbetsmetoder och tekniska verktyg för att planera, producera
och sända eller publicera olika typer av videoproduktioner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera, analysera och diskutera hur berättelser och budskap gestaltas
i olika typer av videoproduktioner utifrån centrala teorier och praktiker
Innehåll
- Videoproduktion i teori och praktik
- Dramaturgi
- Ljud, ljus och foto
- Videoinspelning och videoredigering
- Videojournalistik
- Publicering och sändning
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt godkända kurser om minst 37.5 hp i Medie- och kommunikationsvetenskap (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Formerna för examination är individuell skriftlig inlämningsuppgift, individuell redovisning och gruppredovisning.
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på Individuell skriftlig inlämningsuppgift, Individuell redovisning och minst en av gruppredovisningarna.
En student garanteras minst tre examinationstillfällen, inklusive ordinarie examinationstillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få byta examinator till därpå följande examination. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 1 | 2 hp | U/G/VG |
Individuell redovisning | 2 hp | U/G/VG |
Gruppredovisning 1 | 1,5 hp | U/G/VG |
Gruppredovisning 2 | 1,5 hp | U/G/VG |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift 2 | 0,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform.
Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bergström, Bo (2021). Effektiv visuell kommunikation. Om nyheter, reklam, information och identitet i vår visuella kultur. Carlsson. 267 s.
Dykhoff, Klas (2018). Filmljud, ljudbild eller synvilla? Liber. 116 s.
Gray, Jonathan & Lotz, Amanda D. (2019). Television Studies. John Wiley & Sons. 208 s.
Gripsrud, Jostein (2011). Mediekultur mediesamhälle. Daidalos. 435 s.
Lotz, Amanda D. (2022). Netflix and Streaming Video: The Business of Subscriber-Funded Video on Demand. John Wiley & Sons. 176 s.
Vesslegård, Mattias (2024). Videoproduktion - En handbok för journalister och kommunikatörer. Studentlitteratur. 180 s.
Artiklar och annan litteratur om ca 200 sidor kan tillkomma.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
www.ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen