KURSPLAN
Vetenskapliga perspektiv och metoder för förskollärare (UVK), 7,5 högskolepoäng
Scientific Perspectives and Methods for Preschool Teachers (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: LVFG11
Fastställd av: Utbildningschef 2021-05-06
Reviderad av: Utbildningschef 2022-02-11
Gäller fr.o.m.: 2022-11-24
Version: 4
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- redogöra för centrala vetenskapsteoretiska inriktningar
- beskriva hur vetenskapsteoretiska antaganden kommer till uttryck i handling i såväl forskning som i den förskolepedagogiska praktiken
- redogöra för några centrala forskningsmetoder

Färdighet och förmåga

- tillämpa resultat som är genererade genom centrala forskningsmetoder med relevans för förskollärarprofessionen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter kopplat till det pedagogiska arbetet

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Svenska 3 eller Svenska som andraspråk 3.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom seminarier och individuell skriftlig tentamen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på seminarium 3 och individuell skriftlig tentamen.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen3,5 hpU/G/VG
Seminarium 11 hpU/G
Seminarium 21 hpU/G
Seminarium 32 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Dimenäs, Jörgen (red.) (2007). Lära till lärare: att utveckla läraryrket - vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig metodik. Stockholm: Liber. 18 s.

Engdahl, Ingrid & Ärlemalm-Hagsér, Eva. (red.) (2020). Att bli förskollärare: mångfacetterad
komplexitet. (Andra upplagan). Liber. 4 s.

Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Myndigheten för skolutveckling. Stockholm: Liber distribution.

Larsen, Ann Kristin. (2018). Metod helt enkelt: en introduktion till samhällsvetenskaplig metod. (Andra upplagan). Malmö: Gleerups

Persson, Sven (2017). Forskningslitteracitet - en introduktion till att förstå, värdera
och använda vetenskaplig kunskap. Lund: Sveriges kommuner och Landsting,
Kommunförbundet Skåne.

Skolverket. (2018). Läroplan för förskolan: Lpfö 18. Skolverket.

Thurén, Torsten (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. (3. uppl.). Stockholm: Liber.

Wahlström, Ninni (2016). Läroplansteori och didaktik. (Andra upplagan). Malmö:
Gleerup Utbildning AB. 15 s.

Inscannat material, artiklar i vetenskapliga tidskrifter samt litteratur från forskningsprojekt vid HLK med relevans för förskolan kan tillkomma.

Referensmaterial

Ahrne, Göran & Svensson, Peter (red.) (2015). Handbok i kvalitativa metoder. Liber.

Kvale, Steinar, & Brinkmann, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.

Åkerblom, Annika, Hellman, Anette & Pramling, Niklas. (red.) (2020). Metodologi: för studier
i, om och med förskolan. (Första upplagan). Gleerups Utbildning AB.

Litteraturreferenser – så skriver du. http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen.