KURSPLAN
Vetenskapsteori och metod, företagsekonomi I, 7,5 högskolepoäng
Research Methods in Business Administration I, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: LVFK17
Fastställd av: Utbildningschef 2017-05-11
Reviderad av: Utbildningschef 2019-05-14
Gäller fr.o.m.: Hösten 2019
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FE1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Företagsekonomi

Lärandemål

Efter avslutad kurs kan studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- beskriva de viktigaste vetenskapsteoretiska inriktningarna inom företagsekonomi och deras betydelse för metodval
- beskriva och jämföra kvantitativa metoder
- förklara grundläggande och vedertagna begrepp; relevanta för forskning med kvantitativ ansats
- beskriva och jämföra kvalitativa metoder
- förklara grundläggande och vedertagna begrepp; relevanta för forskning med kvalitativa ansats

Färdighet och förmåga

- operationalisera en empirisk frågeställning inom företagsekonomi genom teoretisk utgångspunkt, design och metodval
- tillämpa grundläggande färdigheter i kvantitativ analys (inkl. deskriptiv statistik, inferens, och hypotesprövning)
- tillämpa grundläggande färdigheter i kvalitativ analys

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- motivera val av forskningsmetod och design utifrån vetenskapliga och forskningsetiska argument
- reflektera över kunskapens roll i samhället och människans ansvar för hur den används

Innehåll

Kursen ger en introduktion till vetenskapsteori (metodologi), liksom kvantitativ och kvalitativ metod, med särskilt fokus på företagsekonomisk forskning. Genom en mix av teori och praktiska moment säkerställs att studenterna får både grundläggande kunskap om metod och praktisk träning i väsentliga moment för akademisk undersökning.

• Vetenskapsteoretisk orientering
• Kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder
• Analys av empiriskt material, kvantitativt liksom kvalitativt
• Principer för vetenskapligt arbete
• Forskningsprocessens olika steg
• Forskningsetik
• Vetenskapligt skrivande och kommunikation

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt 37,5 hp inom det samhällsvetenskapliga området varav 15 hp i Företagsekonomi.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grunden för undervisningens upplägg, kurslitteraturens sammansättning och examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bryman, Allan & Bell, Emma (2017). Företagsekonomiska forskningsmetoder. Malmö: Liber. 720 s.

Jesson, Jill, Matheson, Lydia & Lacey, Fiona M. (2011). Doing your literature review: traditional and systematic techniques. Los Angeles, Calif. ; London: SAGE. 175 s.

Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Utöver angiven kurslitteratur kan artiklar, bokkapitel etc tillkomma enligt kursansvarigs anvisningar.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Referenslitteratur
APA6-manualen: American Psychological Association (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th Ed.). Washington, DC: American Psychological Association. (270 s).

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även på kursens digitala lärplattform.