KURSPLAN
Vetenskapliga metoder och verksamhetsförlagd utbildning IV för förskollärare (UVK), 15 högskolepoäng
Research Methods and School Located Studies IV for Preschool Teachers (ES), 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: LVFN17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-14
Reviderad av: Utbildningschef 2018-11-09
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning (70%) och undervisningsområdet (30%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- förklara innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt
- redogöra för det vetenskapliga arbetets hantverk samt definiera verktyg som behövs för genomförande av vetenskapliga undersökningar och rapporter
- visa sådana kunskaper inom det förskolepedagogiska området och sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.
- visa sådana ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen

Färdighet och förmåga

- tillämpa sina kunskaper i framskrivandet av en forskningsdesign
- visa fördjupad förmåga att möta barns behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas
- visa fördjupad förmåga att ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande, utveckling och delaktighet i synnerhet utifrån de mänskliga rättigheterna enligt barnkonventionen samt en hållbar utveckling
- visa fördjupad förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter i syfte att på bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kritiskt granska och värdera vetenskapliga rapporter
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot barn och deras vårdnadshavare

Innehåll

Kursen består av två delkurser

Delkurs 1 Vetenskapliga metoder 4,5 hp
Research Methods for Preschool Teachers 4.5 credits

• Vetenskapsteori, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig kunskapsbildning
• Forskningsparadigm
• Forskningsdesign
• Kvalitativa och kvantitativa metoder
• Analys och tolkning av data


Delkurs 2 Verksamhetsförlagd utbildning 10,5 hp
Preschool Located Studies for Preschool Teachers 10.5 credits

• Delkursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån delkursens innehåll och målbeskrivning. VFU:n ska genomföras i för förskollärarexamen relevant verksamhet. Två av VFU-periodens veckor förläggs i förskoleklass och de resterande fem i förskola.

Undervisningsformer

I delkursen Vetenskaplig metod sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I delkursen VFU IV sker undervisningen i form av aktivt deltagande i förskolans verksamhet samt övningar individuellt.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs på svenska och engelska.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 105 hp inom förskollärarutbildningen varav VFU III och 52,5 hp förskolepedagogik ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-5) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Delkursen Vetenskapliga metoder examineras genom seminarium och skriftlig inlämningsuppgift.

Delkursen VFU IV examineras genom underlag från handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd VFU-lärare från högskolan, VFU-uppgift/er med uppföljning samt med en individuell inlämningsuppgift. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande VFU-lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen. Slutlig bedömning görs av den examinerande VFU-läraren från högskolan.

Delkursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl Godkänd.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har vederbörande rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Efter att VFU underkänts två gånger har studenten rätt att på begäran få följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator samt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs förutom vad som krävs för Godkänd betyget Väl Godkänd på delkurs 2, VFU IV.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Vetenskaplig metod: Seminarium2,5 hpU/G
Vetenskaplig metod: Skriftlig inlämningsuppgift i grupp2 hpU/G
VFU IV10,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Högskolan i Jönköping får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Ahrne, Göran & Svensson, Peter (Red.) (2016) Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber. 275 s.

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2008). Tolkning och reflektion vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. (2. uppl.) Lund. Studentlitteratur. (Valda delar). 200 s.

Brinkkjaer, Ulf & Höyen, Marianne (2013). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. 127 s.

Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. 208 s.

Löfdahl, Annica, Hjalmarsson, Maria & Franzén, Karin (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Liber. 188 s.

Reinecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2014). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber . 349s.

Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer – inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. http:www.gu.se/digitalAssets/1268/1268494_forskningsetiska_principer_2002.pdf

Valbar individuell relevant litteratur i samband med VFU.

Tillkommer nationella och internationella vetenskapliga artiklar.

Kontakta kursansvarig vid behov av inläsning av tillkommande artiklar.



Referensmaterial

Becker, H. (1998).
Tricks of the trade: How to think about research while you're doing it. Chicago: University of Chicago Press.

Bryman, Alan (2011).
Samhällsvetenskapliga metoder. (2. uppl.) Stockholm: Liber.

Dyson, A, & Genishi, C. (2005).
On the case: Approaches to language and literacy research.New York: Teachers' College Press.

Heath, S.B., Street, B.V. & Mills, M. (2008).
On ethnography: Approaches to language and literacy research. New York: Teachers' College Press.

Kvale, Steinar (2009).
Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. 370 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http://pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.