KURSPLAN
Vetenskapliga metoder och verksamhetsförlagd utbildning IV för förskollärare (UVK), 15 högskolepoäng
Research Methods and School Located Studies IV for Preschool Teachers (ES), 15 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LVFN17
Fastställd av: Utbildningschef 2016-11-14
Reviderad av: Utbildningsledare 2020-10-27
Gäller fr.o.m.: Våren 2021
Version: 4
Diarienummer:JU2020/4381-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning (70%) och undervisningsområdet (30%)
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G2F

Innehåll

Kursen består av två delkurser:
Delkurs 1: Vetenskapliga metoder 4,5 hp
Delkurs 2: Verksamhetsförlagd utbildning, VFU IV 10,5 hp

Delkurs 1: Vetenskapliga metoder 4,5 hp
Research Methods for Preschool Teachers 4.5 credits

Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- förklara innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt
- redogöra för det vetenskapliga arbetets hantverk samt definiera verktyg som behövs för genomförande av vetenskapliga undersökningar och rapporter

Färdighet och förmåga
- tillämpa sina kunskaper i framskrivandet av en forskningsdesign

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera vetenskapliga rapporter

Innehåll
• Vetenskapsteori, vetenskapligt förhållningssätt och vetenskaplig kunskapsbildning
• Forskningsparadigm
• Forskningsdesign
• Kvalitativa och kvantitativa metoder
• Analys och tolkning av data

Examination
Delkursen Vetenskapliga metoder examineras genom seminarium och skriftlig inlämningsuppgift.


Delkurs 2 Verksamhetsförlagd utbildning 10,5 hp
Preschool Located Studies for Preschool Teachers 10.5 credits

Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse
- visa sådana kunskaper i förskolepedagogik och sådana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen
- visa sådana ämnesdidaktiska kunskaper som krävs för yrkesutövningen

Färdighet och förmåga
- möta barns behov av omsorg och skapa förutsättningar för alla barn att lära och utvecklas
- ta tillvara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande, utveckling och delaktighet
- planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisningen och den pedagogiska verksamheten utifrån mål och riktlinjer i styrdokument

Värderingsförmåga och förhållningssätt
- tillämpa ett professionellt förhållningssätt gentemot barn, kollegor och vårdnadshavare samt övriga aktörer i och utanför förskolan
- problematisera, kommunicera och förankra förskolans värdegrund

Innehåll
Delkursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån delkursens innehåll och målbeskrivning. VFU:n ska genomföras i för förskollärarexamen relevant verksamhet. Två av VFU-periodens veckor förläggs i förskoleklass och de resterande fem i förskola.

Examination
Delkursen VFU IV examineras genom underlag från handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd VFU-lärare från högskolan samt VFU-uppgift/er. Lärandemålen konkretiseras i en bedömningsmatris som examinerande VFU-lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen. Slutlig bedömning görs av den examinerande VFU-läraren från högskolan.
VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Frånsteg från kravet om obligatorisk närvaro kan göras om synnerliga skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen på denna kurs är begränsade. Om studenten inte har godkänts vid första tillfället har vederbörande rätt att genomföra de verksamhetsförlagda studierna ytterligare två gånger. Vid ett underkännande har studenten rätt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen. En påbörjad VFU-period som avbryts räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger.

Undervisningsformer

I delkursen Vetenskaplig metod sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. För delkurs 2, verksamhetsförlagd utbildning VFU IV, se under rubriken innehåll.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.Undervisningen bedrivs på svenska och engelska.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 105 hp inom förskollärarutbildningen varav VFU III och 52,5 hp förskolepedagogik ska ingå. Genomgångna kurser enligt programmets fastställda studiegång (termin 1-5) eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs förutom vad som krävs för Godkänd betyget Väl Godkänd på delkurs 2, VFU IV.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Vetenskaplig metod: Seminarium2,5 hpU/G
Vetenskaplig metod: Skriftlig inlämningsuppgift i grupp2 hpU/G
VFU IV10,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Jönköping University får avbryta en students medverkan i VFU under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Ahrne, Göran & Svensson, Peter (Red.) (2016) Handbok i kvalitativa metoder. Stockholm: Liber. 275 s.

Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2008). Tolkning och reflektion vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. (2. uppl.) Lund. Studentlitteratur. (Valda delar). 200 s.

Bie, Kristin (2014). Reflektionshandboken för pedagoger. Malmö: Gleerup. 94 s

Brinkkjaer, Ulf & Höyen, Marianne (2013). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. 127 s.

Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. 208 s.

Löfdahl, Annica, Hjalmarsson, Maria & Franzén, Karin (2014). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. Liber. 188 s.

Reinecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2014). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber . 349s.

Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer – inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. http:www.gu.se/digitalAssets/1268/1268494_forskningsetiska_principer_2002.pdf

Aktuella styrdokument för förskola; skollag, läroplan och barnkonventionen

Valbar individuell litteratur i samband med VFU.

Aktuella kommentarmaterial till kursplaner från Skolverket.

Tillkommer nationella och internationella vetenskapliga artiklar.

Kontakta kursansvarig vid behov av inläsning av tillkommande artiklar.


Referensmaterial

Becker, H. (1998).
Tricks of the trade: How to think about research while you're doing it. Chicago: University of Chicago Press.

Bryman, Alan (2011).
Samhällsvetenskapliga metoder. (2. uppl.) Stockholm: Liber.

Dyson, A, & Genishi, C. (2005).
On the case: Approaches to language and literacy research.New York: Teachers' College Press.

Heath, S.B., Street, B.V. & Mills, M. (2008).
On ethnography: Approaches to language and literacy research. New York: Teachers' College Press.

Kvale, Steinar (2009).
Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. 370 s.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:
ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet