KURSPLAN
Verksamhetsförlagd utbildning I för grundlärare, 4,5 högskolepoäng
Teaching Placements I , for Teachers in Primary School Years, 4.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: LVGG11
Fastställd av: Utbildningschef 2021-04-16
Reviderad av: Utbildningschef 2024-05-08
Gäller fr.o.m.: Hösten 2023
Version: 4
Diarienummer:JU 2024/2102-113
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Verksamhetsförlagd utbildning
Ämnesgrupp: UV1
Fördjupning: G1N

Lärandemål

Efter avslutad delkurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- visa förståelse för den vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet som verksamheten vilar på

Färdighet och förmåga

- under handledning planera och genomföra undervisning i begränsad omfattning
- på ett grundläggande sätt kommunicera som yrket kräver

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- reflektera över läraryrket och sitt yrkesval samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och färdigheter
- visa ett självkritiskt förhållningssätt och empatisk förmåga
- visa ett grundläggande professionellt förhållningssätt som utgår från kunskap om elevers varierande behov och skolans demokratiska uppdrag

Innehåll

Kursen är förlagd till anvisad VFU-plats där studenten följer och aktivt deltar i verksamheten utifrån kursens innehåll och mål. VFU:n ska genomföras inom de verksamhets- och ämnesområden som utbildningen avser.

Undervisningsformer

Se innehåll.

I kursen används digital lärplattform.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet och registrerad student på termin 1 på Grundlärarprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grund för examination.

Examination sker genom skriftlig bedömning av handledare på VFU-platsen, besök och samtal med utsedd VFU-lärare från högskolan samt VFU-uppgift/er. Lärandemålen konkretiseras i en handledningsmatris som examinerande VFU-lärare från högskolan får som underlag från handledaren på VFU-platsen. Slutlig bedömning görs av den examinerande VFU-läraren från högskolan.

VFU:n är obligatorisk, vilket innebär att all frånvaro tas igen. Frånvaro och igentagning rapporteras i det underlag för bedömning som handledare ansvarar för och som lämnas till ansvarig lärare från högskolan. Frånsteg från kravet om obligatorisk närvaro kan göras om synnerliga skäl föreligger.

I denna kurs är antalet kurstillfällen och antalet examinationstillfällen begränsade. Student kan registreras på samma VFU-nivå vid maximalt tre kurstillfällen. Till varje sådant kurstillfälle ingår ett examinationstillfälle. Om student inte godkänns vid den examination som hör till det första kurstillfället har student rätt att delta i maximalt två ytterligare kurstillfällen med åtföljande examination. Tidigare genomförda, eller påbörjade men avbrutna, examinationstillfällen på motsvarande VFU-nivå räknas som förbrukade i ny kurs.

Vid ett underkännande har student rätt att handledas av annan handledare än vid tidigare tillfällen. En påbörjad VFU-period, och således ett erbjudet examinationstillfälle, som avbryts räknas som ett förbrukat tillfälle.

Om en VFU-kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds upp till två tillfällen till omexamination efter individuell studieplanering.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)4,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

VFU-kursen är den första av totalt fyra VFU-kurser.
Jönköping University får avbryta en students medverkan i VFU under pågående kurs i de undantagsfall som en student i VFU visat grov oskicklighet. Detsamma gäller om grov oskicklighet visats under moment i utbildningen som förbereder för VFU.

Kurslitteratur

Bie, Kristin (senaste versionen). Reflektionshandboken för pedagoger. Gleerups.

Insulander, Eva & Selander, Staffan (Red.) (senaste versionen). Att bli lärare. SNS.

Aktuella styrdokument så som Läroplan, Skollag och Barnkonvention.

Aktuellt material från Skolverket, vetenskapliga artiklar och digitalt material tillkommer.

Vid behov av inläsning av tillkommande litteratur kontakta kursansvarig.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen