KURSPLAN
Vetenskapliga perspektiv och metoder för grundlärare (UVK), 7,5 högskolepoäng
Scientific Perspectives and Methods for Primary School Teachers (ES), 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: | LVMG11 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-04-12 |
Reviderad av: | 2024-06-17 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 4 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Undervisningsområdet
|
Ämnesgrupp: | UV1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala vetenskapsteoretiska inriktningar
- beskriva hur vetenskapsteoretiska antaganden kommer till uttryck i handling i såväl forskning som i den pedagogiska praktiken
- redogöra för några centrala forskningsmetoder
Färdighet och förmåga
- tillämpa resultat från centrala forskningsmetoder av relevans för lärarprofessionen
- använda det svenska språket i tal och skrift för professionella och akademiska syften utifrån normer för struktur och språkbehandling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera lärarprofessionen utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt perspektiv på hållbarhet kopplat till det pedagogiska arbetet
Innehåll
• Centrala forskningsmetoder inom utbildningsvetenskap
• Olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter
• Innebörden av ett vetenskapligt förhållningssätt i läraryrket med fokus på hållbar skolutveckling
• Kunskapsbegreppet
• Läraryrket och dess pendling mellan kunskap i något och kunskaper om något
• Källkritik
• Hur påverkar teoretiska antaganden praktikens didaktiska frågor
• Söka vetenskapliga resultat med hjälp av digitala verktyg
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt registrerad student på termin 1 på grundlärarprogrammet eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Lärandemålen utgör grund för examination.
Kursen examineras genom tre seminarier och en individuell skriftlig tentamen.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl godkänd krävs dessutom betyget Väl godkänd på seminarium 3 och individuell skriftlig tentamen.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Examinator har rätt att ge en anpassad examination eller låta studenten genomföra examinationen på ett alternativt sätt givet att lärandemålen kan säkras och att det finns synnerliga skäl härför, inbegripet studentens rätt till riktat pedagogiskt stöd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 3,5 hp | U/G/VG |
Seminarium 1 | 1 hp | U/G |
Seminarium 2 | 1 hp | U/G |
Seminarium 3 | 2 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Sammanställning och kommentarer publiceras på lärplattform. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Dimenäs, Jörgen (2019). Vetenskap och beprövad erfarenhet – forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen. Liber. 168 sidor.
Gustavsson, Bernt (2002). Vad är kunskap? En diskussion om praktisk och teoretisk kunskap. Skolverket. s. 50-55, 78-99. 26 sidor.
Larsen, Ann Kristin (2018). Metod helt enkelt: En introduktion till Samhällsvetenskaplig metod (2. uppl.). Gleerups. 125 sidor.
Thurén, Torsten (2019). Vetenskapsteori för nybörjare (3. uppl.). Liber. 184 sidor.
Wahlström, Ninni (2023). Läroplansteori och didaktik (3. uppl.). Gleerups. Kapitel 2. 15 sidor.
Valbara vetenskapliga artiklar. ca 100 sidor.
Referensmaterial
Bryman, Alan (2018). Samhällsvetenskapliga metoder (3. uppl.). Liber.
Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till åtta veckor före kursstart.
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet finns även i kursens aktivitet på lärplattformen.