KURSPLAN
Vetenskapsteori och metod, företagsekonomi II, 7,5 högskolepoäng
Research Methods in Business Administration II, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LVMN19
Fastställd av: Utbildningschef 2018-11-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FE1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Företagsekonomi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- identifiera och förklara vetenskapliga paradigm och relevanta forskningsmetoder
- beskriva och förklara olika forskningsdesign med särskild inriktning mot företagsekonomi och HR-området
- beskriva och förklara kvalitativa och kvantitativa datainsamlings- och analysmetoder
- redogöra för vetenskapligt och etiskt genomförande av en empirisk forskning relaterade till HR-området och företagsekonomi

Färdighet och förmåga

- på ett självständigt sätt söka, värdera, tolka och inhämta relevant kunskap på vetenskaplig nivå inom HR-området och företagsekonomi för att utveckla relevanta forskningsfrågor och en forskningsplan att genomföra inom givna tidsramar
- jämföra, tolka och välja relevanta kvalitativa och kvantitativa datainsamlingsmetoder att använda i en empirisk undersökning inom ramen av en given forskningsplan
- tillämpa relevanta kvalitativa och kvantitativa analysmetoder för att svara, på ett vetenskapligt sätt, utvalda forskningsfrågor
- diskutera hur lösningsförslag generas utifrån en vetenskaplig analys inom HR-områden och företagekonomi

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- motivera val av forskningsdesign, undersökningsdesign, insamings- och analys- metoder utifrån vetenskapliga argument och ett etiskt förhållningsätt
- granska egna och andras företagsekonomiska utredningar utifrån vetenskapliga argument, metodiska argument och ett etiskt förhållningsätt
- granska och kritiskt reflektera kring vilken roll kunskap inom företagsekonomi och HR-området har

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/ handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 112,5 hp inom HR-programmet varav 52,5 hp av dessa ska vara inom företagsekonomi inkluderande godkänt resultat från Vetenskapsteori och metod, företagsekonomi I, 7,5 hp samt Tillämpningsarbete företagsekonomi 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grunden för undervisningens upplägg, kurslitteraturens sammansättning och examination. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig tentamen.

För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Blomkvist, Pär, Hallin, Anette & Lindell, Eva (2018). Metod för företagsekonomer - Uppsasts enligt 4-stegsmodellen. Lund: Studentlitteratur. 186 s.

Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. 2., [rev.] uppl. Malmö: Liber. 690 s. Valda delar

Kvale, Steinar & Brinkman, Svend (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun. (3. uppl.) Lund: Studentlitteratur. 412 s.

Vetenskapsrådet. (2002 eller senare upplaga). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet.

Utöver angiven kurslitteratur kan artiklar, bokkapitel etc tillkomma enligt kursansvarigs anvisningar.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.