KURSPLAN
Vetenskaplig metod, 15 högskolepoäng
Research Methods, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: LVMR27
Fastställd av: Utbildningschef 2016-10-14
Gäller fr.o.m.: Våren 2017
Version: 1
Diarienummer:HLK 2016/3931-313
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PE1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Pedagogik

Lärandemål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- kunna visa goda kunskaper om olika forskningsansatser
- ha goda kunskaper om relationen mellan ett undersökningsobjekt och metodologiskt förhållningssätt
- kunna redogöra för vad som karaktäriserar olika analyssätt av data

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- visa goda kunskaper i olika tekniker för datainsamling och i analyssätt

Värderingsförmåga och förhållningsätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten:
- kunna framföra väl grundad kritik på vetenskapliga texter
- visa god förmåga i akademisk argumentation

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och seminarier med doktorander och eller seniora forskare.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 90 hp med huvudområde pedagogik eller motsvarande eller lärarutbildning/förskollärarutbildning om minst 180 hp. Därtill krävs ett självständigt arbete om 15 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Kursen examineras genom att studenterna genomför tre skilda examinationsuppgifter. För att erhålla betyget VG krävs det att minst 2 av inlämningsuppgifterna har fått betyget VG.

En separat instruktion om de olika examinationsuppgifterna kommer att tillhandahållas.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Övrigt

Kursen ingår i magister-/masterexamen inom huvudområdena didaktik, pedagogik, specialpedagogik, psykologi samt medie- och kommunikationsvetenskap.

Kurslitteratur

Creswell, John W (2013). Research design. Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. London: Sage Publications (Valda delar), 246 s

Graneheim, U., & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures of trustworthiness. Nurse Education Today, No 24: 105-112.

Hsieh, H-F., & Shannon, S. E. (2005). Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9): 1277-1288.

Kvale, Steinar och Brinkmann, Svend (2012). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. 361 s

Rönnerman, K. (2012). Aktionsforskning i praktiken – förskola och skola på vetenskaplig grund. Lund: Studentlitteratur.

Svenska Språknämnden. (1991). Svenska skrivregler. Stockholm: Almqvist & Wiksell Förlag. (senaste upplagan). 144 s

Uljens, Michael (1989). Fenomenografi – forskning om uppfattningar. Lund: Studentlitteratur. 90 s. Tillhandahålls i kursen som pdf.

Vetenskapliga artiklar och kompendier tillkommer, ca 100 s

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).