KURSPLAN
Videoproduktion, 7,5 högskolepoäng
Video Production, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | LVPK18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2018-06-07 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2020-05-04 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2020 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | §20/003 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (70%) och tekniska området (30%)
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva hur den rörliga bildens element kommunicerar med mottagaren i rörlig bild-produktioner (1)
- ge exempel på fungerande kommunikation i rörlig bild-produktioner (2)
Färdighet och förmåga
- urskilja vad som kännetecknar olika genrer inom rörlig bild (3)
- identifiera olika element i rörlig bild-produktioner (4)
- identifiera dramaturgiska effekter i rörlig bild-produktioner (5)
- planera för och producera rörlig bild-produktioner utifrån dramaturgiska modeller (6)
- använda videokamera och digital produktionsteknik för att sätta samman rörlig bild-produktioner (7)
- tillämpa journalistiska arbetsmetoder vid inslagsproduktion (8)
- identifiera vad studenten lärt sig om rörlig bild-produktion och peka ut områden inom vilka hen behöver utvecklas (9)
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera hur den rörliga bildens element och dramaturgiska grepp använts i rörlig bild-produktioner och hur användningen påverkat mottagaren (10)
- individuellt motivera och kritiskt värdera de val som gjorts i den studerandes rörlig bild-produktioner (11)
Innehåll
- Rörlig bild som informationsmedium
- Dramaturgi
- Ljud, ljus, foto
- Redigering
- Arbetsmetoder inom tv-journalistik
Undervisningsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.
I kursen används digital lärplattform.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Godkända kurser om minst 45 hp Medie- och kommunikationsvetenskap och genomgångna kurser The foundation of journalism, 7,5 hp samt Radioproduktion, 7,5 hp.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
Kursen examineras genom:
- Individuell skriftlig analys, 2 hp (mål 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10)
- Individuell foto- och redigeringsuppgift inklusive reflektion, 2 hp (mål 6, 7, 9, 10, 11)
- Fältarbete i grupp inklusive kritisk värdering av annan grupps arbete, 1,5 hp (mål 6, 7, 8, 9, 10, 11)
- Produktion i grupp, inklusive individuell skriftlig kritisk värdering, 2 hp (mål 6, 10, 11)
För bedömning ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
För kursbetyget Godkänd krävs minst Godkänd på samtliga examinationer och för kursbetyget Väl Godkänd krävs dessutom Väl Godkänd på momenten Individuell skriftlig analys, Individuell foto- och redigeringsuppgift, samt minst en av gruppuppgifterna.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig analys | 2 hp | U/G/VG |
Individuell foto- och redigeringsuppgift | 2 hp | U/G/VG |
Gruppuppgift inklusive kritisk värdering | 1,5 hp | U/G/VG |
Produktion i grupp, inklusive individuell skriftlig kritisk värdering | 2 hp | U/G/VG |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Kurslitteratur
Bergström, Bo (2015). Effektiv visuell kommunikation. Om nyheter, reklam och profilering i vår visuella kultur. Stockholm: Carlsson. Valda delar om 21 sidor (kapitlet Typografin).
Dykhoff, Klas (2002). Ljudbild eller synvilla? – en bok om filmljud och ljuddesign. Solna: Liber. 116 sidor.
Eriksson, Geir (2000). Fortellerteknikk og dramaturgi for film og fjernsyn. Nesbru: Vett & viten AS. 96 sidor.
Gratte, Anders (2007). TV-dramaturgi i det lilla formatet. Lund: Studentlitteratur. 100 sidor.
Gripsrud, Jostein (2011). Mediekultur mediesamhälle. Göteborg: Daidalos. Valda delar om ca 60 sidor (De första två kapitlen i Del II Perspektiv på mediernas texter).
Segeholm, Göran (2003). Fånga bilden! Handbok i bildjournalistik för skrivare. Kalmar: Fojo. De första 80 sidorna.
Kompendium, 50 sidor.
Artiklar, 15 sidor.
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du
http://ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
Finns på lärplattformen