KURSPLAN
Vetenskapsteori och metod psykologi II, 7,5 högskolepoäng
Research Methods in Psychology II, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: LVPN19
Fastställd av: Utbildningschef 2018-11-26
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: PS1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Psykologi

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:

Kunskap och förståelse

- identifiera och förklara vetenskapsteoretiska utgångspunkter relaterade till psykologi
- självständigt utveckla en empirisk undersökningsdesign
- redogöra för kvalitativ metod, analys och design med särskild inriktning mot studier av psykologiska processer i arbetslivet
- redogöra för statistisk deskription och inferens samt de vanligaste parametriska och icke-parametriska hypotesprövningsmetoderna

Färdighet och förmåga

- visa skicklighet i att resonera systematiskt och metodiskt om för HR-området relevanta forskningsproblem inom ämnet psykologi
- tillämpa för psykologi adekvata kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder inom HR-området
- tillämpa multivariata statistiska metoder med hjälp av SPSS
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- motivera val av undersökningsdesign, metod och analys utifrån vetenskapliga argument
- visa förmåga att göra självständiga bedömningar utifrån forskningsetiska principer

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp.

I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Godkänt resultat på minst 112,5 hp inom HR-programmet varav 52,5 hp ska vara inom psykologi inkluderande godkänt resultat från Vetenskapsteori och metod, psykologi I, 7,5 hp samt Tillämpningsarbete psykologi 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Lärandemålen utgör grunden för undervisningens upplägg, kurslitteraturens sammansättning och examination. Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

Kursen examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.

Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen7,5 hpU/G/VG

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen ska ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Bryman, Alan & Cramer, Duncan (2011 eller senare upplaga). Quantitative data analysis with IBM SPSS 17, 18 & 19. A guide for social scientists. London: Routledge. 377 s. (Kap. 4, 7, 8, 11).

Lyons, Evanthia & Coyle, Adrian (2016 eller senare upplaga). Analysing qualitative data in psychology (2nd ed). London: Sage (370 sidor).

Thomas, Gary (2011 eller senare upplaga). How to do your case study. A guide for students and researchers. London: Sage Publications. 225 sidor.

Ytterligare litteratur kan tillkomma enligt kursansvarigs anvisningar.

Observera att kurslitteraturen kan komma att ändras fram till en månad före kursstart.

Referenslista
APA6-manualen: American Psychological Association (2010). Publication manual of the American Psychological Association (6th Ed.). Washington, DC: American Psychological Association. (270 sidor).

Bryman, Alan (2011 eller senare upplaga). Samhällsvetenskapliga metoder. 2., [rev.] uppl. Malmö: Liber (690 sidor).

King, Nigel & Horrocks, Christine (2016 eller senare upplaga). Interviews in Qualitative research. London: Sage (250 sidor).

Litteraturreferenser – så skriver du
http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Interaktiva antiplagiatguiden
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet
http:
pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do
Finns även i kursens aktivitet på lärplattformen PingPong.