KURSPLAN
Videoreporter, 7,5 högskolepoäng
Video Journalist, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2011
Kurskod: | LVRA18 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2009-12-10 |
Gäller fr.o.m.: | Vårterminen 2011, reviderad 2010-11-12 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (50%) och tekniska området (50%)
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- ha kunskaper i samt kunna diskutera kring utnyttjande av den rörliga bildens element i inspelade och redigerade TV-inslag
- ha grundläggande kunskaper i samt känna till och kunna diskutera kring estetiska och tekniska förhållanden vad gäller redigering och hantering av inspelningsutrustning för rörlig bild
- ha blivit mer van att genomföra samt kunna diskutera kring och utvärdera intervjuer gjorda i syfte att användas i TV-inslag
- ha utvecklat en medvetenhet om den egna speakerrösten och visat förmåga att diskutera kring olika speakerröster
Innehåll
- Speakerröst
- Intervjuteknik i TV
- Kamera, tekniskt
- Kamera, estetiskt
- Icke-linjär redigering
- Inslagsdramaturgi
Undervisningsformer
- Videobaserade distansföreläsningar, tillgång till bredband 0,5 Mbit/s krävs
- Laborativt arbete
- Individuella arbeten
- Webbaserade gruppdiskussioner
- Tillgång till redigeringsprogram och videokamera krävs
Kursen ges helt på distans via lärplattformen Pingpong.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Kursen examineras genom
- tre mindre individuella foto- och redigeringsuppgifter (telegram, speak, intervju)
- en individuell skriftlig analys
- individuell produktion av två inslag
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Kursutvärdering sker dels kontinuerligt under kursens gång, dels sammanfattande vid kursslut.
Övrigt
Kursen syftar till att de studerande ska få inblick i arbetet som videojournalist på en nyhetsredaktion och få grundläggande kunskaper i att som videojournalist producera tv-inslag och annat rörligt bildmaterial till nyhetsredaktioner.
Kurslitteratur
Gratte, Anders, (2007) TV-dramaturgi i det lilla formatet, Lund: Studentlitteratur, 100 sidor
Häger, Björn, (2009) Reporter – en grundbok i journalistik, Nordstedts (valda delar), 430 sidor
Leirpoll, Jarle, (2006) Video i praktiken - om att samla in och sätta samman
videobilder på ett någorlunda förnuftigt sätt, Jarle Leirpoll, eget förlag, 192 sidor
Artiklar
Videobaserade lärobjekt