KURSPLAN
Videoreporter, 7,5 högskolepoäng
Video Journalist, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | LVRA18 |
Fastställd av: | Utbildningsledare 2009-12-10 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2016-10-24 |
Gäller fr.o.m.: | Våren 2017 |
Version: | 5 |
Diarienummer: | HLK 2016/4106-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Humanistiska området (50%) och tekniska området (50%)
|
Ämnesgrupp: | MK1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- beskriva olika aspekter kring bildkomposition och ljudupptagning
- räkna upp estetiska och tekniska aspekter vad gäller redigering av rörlig bild
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- hantera kamera, mikrofon och redigeringsmjukvara tekniskt på ett sådant sätt att bild och ljud blir publicerbara
- tillämpa teoretiska kunskaper om bildkomposition och ljudupptagning i praktiken, både på fältet och i redigeringen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- jämföra intervjuer gjorda i syfte att användas i TV-inslag
- kritiskt värdera sin egen och andras speakerrösters olika aspekter
- kritiskt värdera utnyttjandet av den rörliga bildens element i inspelade och redigerade TV-inslag
Innehåll
- Speakerröst
- Intervjuteknik med kamera och mikrofon
- Kamera, tekniskt
- Kamera, estetiskt
- Redigering
- Inslagsdramaturgi
Undervisningsformer
- Videobaserade distansföreläsningar, tillgång till bredband 0,5 Mbit/s krävs
- Laborativt arbete
- Individuella arbeten
- Webbaserade gruppdiskussioner
- Tillgång till redigeringsprogram och videokamera krävs
Kursen ges helt på distans via lärplattformen Pingpong.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.
För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.
En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle.
Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av utbildningschef.
Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.
Kursen examineras genom
- tre mindre individuella foto- och redigeringsuppgifter (telegram, speak, intervju) (3 hp)
- en individuell skriftlig analys (1 hp)
- individuell produktion av två inslag inklusive reflektion (3,5 hp)
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Foto- och redigeringsuppgifter | 3 hp | U/G |
Individuell skriftlig analys | 1 hp | U/G |
Individuell produktion av två inslag | 3,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.
Övrigt
Kursen syftar till att de studerande ska få inblick i arbetet som videojournalist på en nyhetsredaktion och få grundläggande kunskaper i att som videojournalist producera tv-inslag och annat rörligt bildmaterial till nyhetsredaktioner.
Kurslitteratur
Eriksson, Geir (2000). Fortellerteknikk og dramaturgi for film og fjernsyn. Nesbru: Vett & viten AS. 96 sidor
Gratte, Anders (2007). TV-dramaturgi i det lilla formatet. Lund: Studentlitteratur. 100 sidor
Häger, Björn (2009). Reporter – en grundbok i journalistik. Nordstedts (valda delar). 430 sidor
Artiklar
Videobaserade lärobjekt
Referenslitteratur
Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html
Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet. Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.hj.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).