KURSPLAN
Webbprojekt och design, 15 högskolepoäng
Web Project and Design, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2012
Kurskod: LWDB18
Fastställd av: Nämnd för Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet 2008-10-28
Gäller fr.o.m.: Vårterminen 2011, reviderad 2010-12-02
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisning sker i form av föreläsningar och seminarier samt workshops/laborationer med tillämpningsuppgifter.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkända kurser inom programmets huvudområde Medie- och kommunikationsvetenskap med minst 37,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpU/G/VG

Kursvärdering

Enligt anvisningar i utbildningsplanen.

Övrigt

Kursen ingår i det Medie- och kommunikationsvetenskapliga programmet under tredje året som en valbar kurs under programmets sjätte termin. Kursen har såväl teoretiska som praktiska moment. Särskild betoning läggs vid frågor som rör jämställdhet, interkulturella aspekter, hållbar utveckling, IT-kunskaper och språk.
Syftet med kursen är att den studerande ska bli förtrogen med de olika steg som ingår i planeringen och genomförande av ett webbprojekt samt fördjupa och utveckla kunskaper inom områdena design, användbarhet och tillgänglighet.

Kurslitteratur

Krug, Steve. 2006. Don’t make me think! A common sense approach to web usability.
2. Berkeley: New Riders, 2006. 216 sidor
Elisabeth Freeman, Eric Freeman. 2006. Head first HTML with CSS & XHTML. O’Reilly Media inc. 658 sidor
Verket för förvaltningsutveckling, Verva. 2007. Vägledningen 24-timmarswebben.
Effektivare och bättre service på webbplatser i offentlig sektor. Stockholm: Verva publikationsservice, 2007. 227 sidor
Ytterligare litteratur kan tillkomma efter kursansvarigs anvisningar.