KURSPLAN
Webbprojekt och design, 15 högskolepoäng
Web Project and Design, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: LWDB18
Fastställd av: Utbildningschef 2018-11-29
Reviderad av: Utbildningsledare 2018-11-01
Gäller fr.o.m.: Våren 2019
Version: 6
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området
Ämnesgrupp: MK1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Medie- och kommunikationsvetenskap

Lärandemål

Efter avslutad kurs förväntas studenten:

Kunskap och förståelse

- känna till principer för design av webbaserade gränssnitt (1)
- kunna producera webbsidor med HTML och CSS (2)
- kunna ge exempel på hur en webbplats kan marknadsföras (3)

Färdighet och förmåga

- kunna skapa webbanpassad grafik (4)
- kunna installera och modifiera ett publiceringsverktyg (5)
- kunna planera och genomföra ett medelstort webbprojekt i grupp (6)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- kunna kritiskt värdera en webbplats tillgänglighet och föreslå förbättringar (7)

- kunna förklara och argumentera för god användbarhet på webbsidor (8)

Innehåll

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och övningar individuellt och i grupp. I kursen används digital lärplattform, exempelvis PingPong. Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning/handledning under den tid som angavs för det kurstillfälle som sökande blivit antagen till. Därefter upphör rätten till undervisning/handledning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs godkända kurser inom programmets huvudområde Medie- och kommunikationsvetenskap med minst 37,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Undervisning och kurslitteratur utgör grund för examination.

För bedömning skall underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas. En student som fått godkänt betyg på ett examinationsmoment kan inte examineras igen för att höja betyget. Mer information kring bedömning av enskilda lärandemål och kriterier för betygssättning tillhandahålls i studieanvisningar vid kursstart.

En student garanteras minst tre provtillfällen, inklusive ordinarie provtillfälle, för aktuellt kurstillfälle. Efter att ha blivit underkänd vid examination på samma moment tre gånger har student rätt att på begäran, om möjligt, få därpå följande examination bedömd och betygsatt av ny examinator. Beslut om byte av examinator fattas av kursansvarig eller av vd utsedd ansvarig då kursansvarig även är examinator.

Om en kurs upphör eller ändras väsentligt erbjuds examination enligt den förutvarande kursplanen vid minst två tillfällen inom ett år efter beslutet.

Kursen examineras genom:För att erhålla VG i kursen krävs VG i minst tre examinationsmoment.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Webbprojekt5 hpU/G/VG
Mockup2,5 hpU/G/VG
Portfolio2,5 hpU/G/VG
Salstentamen2 hpU/G/VG
Koncept och idéutveckling2 hpU/G/VG
Litteraturseminarium1 hpU/G

Kursvärdering

Uppföljning av undervisning sker fortlöpande under kursen. Kursvärdering sker vid kursens slut. Kursvärderingen sammanställs och kommenteras av den kursansvarige läraren och om möjligt studentrepresentant/er (kursutvecklare), publiceras på lärplattform samt lämnas till utbildningsadministrationen. Kursvärderingen skall ligga till grund för kommande kursplanering.

Kurslitteratur

Duckett, Jon (2011). HTML & CSS Design and build websites. Indianapolis: Wiley. 512 sidor.

Friedman, V. (Red.). (2015). Smashing book 5. Real-life responsive web design. Freiburg: Smashing Magazine. 584 sidor.

Krug, Steve. (2014). Don't make me think, revisited : a common sense approach to Web usability. San Francisco: New Riders. 216 sidor.

Annan litteratur kommer att rekommenderas men är inte obligatorisk.

Referenslitteratur

Litteraturreferenser – så skriver du. http:ju.se/bibliotek/sok---skrivhjalp/litteraturreferenser---sa-skriver-du.html

Informationsmaterial om plagiat på högskolor och universitet.
Interaktiva antiplagiatguiden. http:pingpong.ju.se/public/courseId/10128/publicPage.do. Finns även i kursens aktivitetet på lärplattformen (PingPong).