KURSPLAN
Introduktion i entreprenöriell ekonomi 2, 7,5 förutbildningspoäng
Introduction to Entrepreneurial Business Administration 2, 7.5 Pre-education credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: PI2X01
Fastställd av: Utbildningsrådet 2020-05-20
Gäller fr.o.m.: 2021-01-18
Version: 1
Utbildningsnivå: Förberedande nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: FE1
Fördjupning: XXX

Lärandemål

Efter genomförd kurs kommer studenten att:

Kunskap och förståelse

1. Kunna uppvisa kunskap om begrepp, teorier och principer inom företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring som behövs för övergripande förståelse av ämnet.
2. Kunna uppvisa kunskap om hur olika idéer kan utvecklas till affärsverksamhet.
3. Känna till källor för omvärldsanalys, relevanta lagar och bestämmelser som påverkar företag och företags sociala och samhälleliga ansvar.
4. Kunna redogöra för vanliga modeller för ledning, styrning, planering och utveckling.
5. Kunna uppvisa kunskap om hållbar utveckling och företagens roll i samhället.

Färdighet och förmåga

6. Ha förmåga att genomföra grundläggande bokföring, bokslut, periodisering, räkenskapsanalys och revision.
7. Visa eget ansvar och förmåga att genomföra projekt efter samråd med handledare, och inom givna tidsramar.
8. Visa förmåga att upprätta och utveckla en affärsidé och affärsplan som tar hänsyn till värdering av affärsmöjligheter, omvärldsbevakning och hållbar utveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Lärandemålen som berör värderingsförmåga och förhållningssätt genomsyrar och understryker undervisningsmetodiken i hela kursen, och är inte specifika för någon delkurs eller examination.
• Reflektion över den egna utvecklingen av färdigheter och förmågor, själv och i grupp.
• Kritisk utvärdering av relevant information kopplad till kursens olika delar.

Innehåll

Kursens huvudsakliga innehåll utgörs av grundläggande kunskaper inom företagsekonomi och entreprenörskap tillsammans med delmoment som berör marknadsföring och redovisning.

Kursen innehåller följande moment:
Hållbar utveckling och företagens roll i samhället, med historiskt och internationellt perspektiv, samt företagens samhällsnytta och samhällsansvar, samt etik och jämställdhet i arbetslivet. Företagsekonomi, med bokföring, bokslut, periodiseringar, räkenskapsanalys och revision. Entreprenörskap, affärsplan och etableringsprocessen, med företagsformer, affärsidé, affärsplan och projektmetodik. Marknadsföring och produkter, omvärldsanalys och värdeskapande processer.

Det övergripande målet är att utveckla och stärka studentens färdigheter i högre utbildning genom grupparbete, socialt engagemang, peer learning, reflekterande lärande och självständigt lärande, samtidigt som interkulturell kommunikationsförmåga, metakognitiv förmåga, information literacy och kritiskt tänkande utvecklas.

Undervisningsformer

Kursens huvudsakliga undervisningsformer utgörs av föreläsningar och workshops samt övningar och annan handledning i mindre grupp. Kursen omfattar även arbete med eget eller fiktivt case, reflektion och feedback kring möjligheter att starta och driva eget företag.
Aktivt deltagande är obligatoriskt vid alla examinationsmoment. Kursbetyget ges endast när alla kursmoduler blivit godkända.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Examinationen består av skriftliga och muntliga uppgifter i olika former.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 fupA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

För genomförande av kursen måste studenten klara samtliga lärandemål, totalt 7,5 förutbildningspoäng.

Kurslitteratur

Marton, Jan. (2013). Redovisning: förståelse, teori och principer (senaste uppl.). Lund: Studentlitteratur.
Skärvad P-H., Olsson J. (2015). Företagsekonomi 100 Faktabok (19 uppl.). Malmö: Liber AB.

Referenslitteratur tillhandahålls på individuell och helgruppsbasis. Specialutvecklade läromedel, övningar och annan obligatorisk läsning delas ut av undervisande lärare eller föreläsare tillsammans med föreläsningsmaterialet.