KURSPLAN
Näringslivsförlagd kurs 2 i 3D-teknik, 15 högskolepoäng
Industrial Placement Course in 3D-Technology, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | T23N15 |
Fastställd av: | VD 2014-11-19 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-01-01 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | JTH 2014/04373-122 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | TE9
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Produktutveckling |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om olika samband mellan erfarenheterna av det praktiska arbetet och de tidigare inom utbildningen förvärvade teoretiska kunskaperna
- visa förståelse för verksamhetens samhällspåverkan utifrån ett socialt hållbart perspektiv
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att beskriva, analysera och dokumentera det praktiska arbetet
- visa förmåga att redogöra för arbetsplatsens verksamhet i allmänhet
- visa förmåga att självständigt genomföra ett skarpt projekt hos ett företag eller motsvarande
- visa förmåga att tillämpa grundläggande begrepp och principer inom industriell ekonomi
- visa förmåga att tillämpa och fördjupa erhållna kunskaper inom ramen för utbildningen
- visa förmåga att medverka i verksamhetens utvecklingsprocess
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att reflektera över sitt behov av kunskap och kompetensutveckling med utgångspunkt från erfarenheterna hos uppdragsgivaren
- visa förmåga att tillämpa produkt-, investerings- och lönsamhetskalkyler
- visa förmåga att bedöma verksamhetens miljöpåverkan utifrån ett hållbart perspektiv
Innehåll
I kursen tillämpar studenten kunskaperna från programmets tidigare kurser i praktiskt, tekniskt arbete på ett företag, offentlig förvaltning eller organisation. I kursen ingår också en introduktion på campus, en analys och dokumentation av utvalda områden under arbetets gång samt en avrapportering på campus. I kursen får studenten fördjupad och breddad kunskap inom effektivisering av utvecklingsprocessen med hänsyn tagen till bland annat hållbar utveckling och ekonomi.
Kursen innehåller följande moment:
- Planera, genomföra och redovisa ett projekt såväl skriftligt som muntligt
- Kontinuerlig avrapportering under kursens gång
- Studenten följer och bidrar med kunskap i det praktiska arbetet med relevans för utbildningens huvudområde
- Utvärdering och effektivisering av utvecklingsprocessen kopplat till projektet hos uppdragsgivaren med beaktande av ekonomiska och hållbara aspekter
Undervisningsformer
Kursen genomförs som en näringslivsförlagd kurs.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik B och Engelska A eller Matematik 2a/2b/2c. Dessutom minst 60 avklarade högskolepoäng inom programmet (varav NFK 1, 6 hp är en av de avklarade kurserna) samt genomgången kurs i Ekonomi och entreprenörskap, 6 hp, Intelligenta konstruktionssystem, 6 hp samt Dokumenthantering och teknisk dokumentation, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig och muntlig redovisning | 15 hp | U/G |
Övrigt
Studenten bär ansvaret att hitta ett företag, offentlig förvaltning eller organisation att utföra sin NFK på.
Kurslitteratur
Litteratur
Kurslitteraturen fastställs en månad före kursstart.
Referenslitteratur
Kalkyler som beslutsunderlag: kalkylering och ekonomisk styrning
Andersson, G., 2008, Studentlitteratur, Lund
Hållbar utveckling: en introduktion för ingenjörer och andra problemlösare
Gröndahl Fredrik, Svanström Magdalena
ISBN: 9789147093489