KURSPLAN
3D III Look Development, 9 högskolepoäng
3D III Look Development, 9 credits
Kurskod: T33K14
Fastställd av: VD 2014-02-27
Reviderad av: Utbildningschef 2015-06-15
Gäller fr.o.m.: 2015-08-01
Version: 2
Diarienummer:JTH 2016/02493
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
Ämnesgrupp: TE9
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om både digital och analog ljussättning
- visa kunskap om materiallära, avancerade shading nätverk och dess shading-noder
- visa grundläggande förståelse för element i rendering samt renderingsanalys

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att utifrån referensbild skapa en realistisk ljussättning för en modell
- visa förmåga att identifiera materialegenskaper och extrahera element och att återskapa dessa digitalt.
- visa förmåga att optimera renderingstiden
- visa färdighet att självständigt kombinera renderade element i compositing-mjukvara

Innehåll

Kursen utgör en artistisk gren inom 3D. Denna artistiska inriktning innefattar metoder, analyser och lösningsorienterade uppgifter.

Kursen innehåller följande moment:
- Modellering/skulptering
- Ljussättning
- Texturering
- Avancerade shading nätverk
- Slapcomps

Undervisningsformer

Föreläsning
Workshops
Handledning

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Postproduktion, flöden och processer I, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination9 hp5/4/3/U

Kurslitteratur

Litteratur

The literature is preliminary until one month before the course starts.
Compendium handed out by the teacher and digital resources.