KURSPLAN
3D I, 9 högskolepoäng
3D I, 9 credits
Kurskod: | T3DG14 |
Fastställd av: | VD 2014-02-27 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2015-04-07 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-08-01 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | JTH 2015/1578 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | TE9
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- ha kännedom om centrala begrepp inom 3D produktion
- visa kunskap om grundläggande tekniker inom 3D produktion
- visa förståelse för centrala delar inom arbetsprocess och arbetsmetodik för 3D produktion
Färdighet och förmåga
- visa färdighet i att tillämpa grundläggande tekniker inom 3D produktion (polygonmodellering, texturering, UV-mappning, ljussättning, animation och rendering)
- visa förmåga att med viss hjälp hitta och använda instruktioner och hjälpdokumentation för att med viss hjälp lösa programvarurelaterade användarproblem.
Innehåll
Detta är första kursen av tre som behandlar fotorealistisk 3D ur ett teoretiskt och tekniskt perspektiv. Kursen ger en övergripande bild av grundläggande arbetsmoment, hur arbetsprocessen fungerar och tillämpning i aktuell programvara.
Kursen innehåller följande moment:
- Grunderna inom 3D teori
- Grundläggande 3D tekniker
- Arbetsflöde och process
- Arbetsmetodik och struktur
Undervisningsformer
Föreläsning
Workshops
Handledning
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 9 hp | 5/4/3/U |
Övrigt
Små förändringar
Kurslitteratur
Litteratur
Kurslitteraturen är preliminär fram till en månad före kursstart.
Kompendier som delas ut av läraren samt digitala resurser.