KURSPLAN
Affärsplanering och entreprenörskap, 7,5 högskolepoäng
Business Planning and Entrepreneurship, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | TBPG19 |
Fastställd av: | VD 2018-12-04 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2023-06-19 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-01-01 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området (75%) och tekniska området (25%)
|
Ämnesgrupp: | IE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Industriell organisation och ekonomi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om grundläggande begrepp och principer inom företagsekonomi, entreprenörskap samt internationellt företagande, marknadsföring och hållbar utveckling
- visa kunskap om hur olika idéer kan utvecklas till affärsverksamhet, och förstå de olika faktorer som påverkar etableringsprocessen för nya företag
- visa kunskap om affärsplanens roll vid erhållande av riskkapital
-visa förståelse för vad entreprenörskap kan betyda på såväl individ, organisations- samt samhällsnivå
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att upprätta grundläggande affärskalkyler
- visa förmåga att utveckla och presentera en affärsidé och affärsplan som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor och internationalisering, både individuellt och som del i en entreprenöriell projektgrupp
- visa förmåga att utveckla viktiga entreprenöriella färdigheter som känsla av ansvar, entreprenöriell drivkraft, problemlösning samt kommunikationsfärdigheter, kreativitet, självinitiativ och lagarbete
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att bedöma grundläggande affärskalkyler
- visa insikt om betydelsen av internationellt företagande och hållbar utveckling samt deras konsekvenser och möjligheter vid utvecklingen av ett nytt företag.
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper inom företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring.
Kursen innehåller följande moment:
Entreprenörskap
- Entreprenörskap som teoretiskt koncept
- Entreprenörskap som en del av samhället
- Entreprenöriell process, filosofi och aktivitet
- Kopplingar till närliggande koncept: innovation, framsteg och kreativitet
Företagsekonomi
- Rollen för företagsekonomi och planering i ett företag
- Etableringsprocessen
- Utveckling av affärsplan
- Skapande av vision, mission och affärsidé
- Produkt-, investerings, och lönsamhetskalkylering
- Olika perspektiv på entreprenörskap i nya och etablerade företag
- Hållbar utveckling
- Internationellt företagande
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och ett grupparbete.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a, 2b, 2 c och Engelska 6. Eller: Matematik B och Engelska B (eller motsvarande kunskaper)
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av moment Tentamen och Projekt. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen | 4 hp | 5/4/3/U |
Projekt | 2,5 hp | U/G |
Inlämningsuppgift | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs 8 veckor innan kursstart.
Barringer et al, Entrepreneurship – successfully launching new ventures, 6th edition
ISBN: 97 81 29 22 55 33 0