KURSPLAN
Ekonomi, entreprenörskap och marknadsföring, 6 högskolepoäng
Industrial Management, Entrepreneurship and Marketing, 6 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | TEEG14 |
Fastställd av: | VD 2013-04-10 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2021-10-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-01-01 |
Version: | 5 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | FE1
|
Fördjupning: | G1N
|
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om grundläggande begrepp och principer inom företagsekonomi, entreprenörskap samt internationellt företagande, marknadsföring och hållbar utveckling
- visa kunskap om hur olika idéer kan utvecklas till affärsverksamhet
- visa kunskap om olika faktorer som påverkar etableringsprocessen för nya företag
- visa kunskap om affärsplanens roll vid erhållande av riskkapital
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att upprätta grundläggande produkt-, investerings- och lönsamhetskalkyler
- visa förmåga att upprätta och utveckla en affärsidé och affärsplan som tar hänsyn till hållbarhetsfrågor och internationalisering
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att bedöma grundläggande produkt-, investerings- och lönsamhetskalkyler
- visa insikt i betydelsen av internationellt företagande och hållbar utveckling samt deras konsekvenser och möjligheter för ett företag
Innehåll
Kursen ger grundläggande kunskaper inom företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring.
Kursen innehåller följande moment:
- Grundläggande företagsekonomi, entreprenörskap och marknadsföring
- Utveckling av affärsplan
- Etableringsprocessen
- Produkt-, investerings, och lönsamhetskalkylering
- Hållbar utveckling
- Internationellt företagande
Undervisningsformer
Undervisningen består av föreläsningar, övningar och ett grupparbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen1 | 4 hp | 5/4/3/U |
Inlämningsuppgift och seminarium | 2 hp | U/G |
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kurslitteratur
Litteraturlista
Kurslitteraturen fastställs 8 veckor före kursstart.
Skärvad P-H., Olsson J., 2017, ”Företagsekonomi 100 Faktabok”, Liber AB, Malmö.
Annan kurslitteratur och artiklar kan förekomma.