KURSPLAN
Grafisk Design för New Media, 15 högskolepoäng
Graphic Design for New Media, 15 credits
Kurskod: TGNK18
Fastställd av: VD 2017-02-01
Reviderad av: Utbildningschef 2017-12-22
Gäller fr.o.m.: 2018-01-01
Version: 2
Diarienummer:JTH 2017/5189-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
Ämnesgrupp: TE9
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Informatik

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa kunskap om de specifika förutsättningar för visuell design och kommunikation inom digitala interaktiva medier/New Media
- visa förståelse för hur traditionella designprinciper kan användas inom kontexten för digitala interaktiva medier/New Media
- visa förståelse för hur typografiska principer påverkas och påverkar textinnehåll för digitala interaktiva medier/New Media
- ha kännedom om hur teori inom användarstudier, informationsarkitektur och interaktionsdesign praktiskt tillämpas vid framtagandet av GUI (Graphical User Interface)
- ha kännedom om hur animation och ljud kan användas för att förstärka den visuella kommunikationen inom kontexten för digitala interaktiva medier/New Media

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att skapa grafik och visuella element för digitala medier och gränssnitt
- visa förmåga att planera, skapa och presentera wireframes, prototyper och idéskisser för digitala medieprojekt
- visa förmåga att skapa responsiva ramverk och skalbart innehåll för webb och mobil
- visa förmåga att designa ett GUI med hänsyn till vedertagna konventioner inom modern gränssnittsdesign
- visa förmåga att skapa innehåll efter givna förutsättningar gällande upplösning, skärmstorlek och gränssnittets ramverk

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att värdera den grafiska designens roll inom digitala medier i förhållande till användbarhet, användarvänlighet, sökbarhet och nedladdningshastighet
- visa förmåga att utveckla grafiska koncept som tar till vara möjligheterna från aktuell forskning inom New Media

Innehåll

Kursen innehåller moment som ger insikt kring de specifika förutsättningar och möjligheter som finns inom grafisk design för digitala interaktiva medier/New Media. Kursen bygger vidare på traditionella design- och layoutprinciper men placerar dem i kontexten för interaktiva digitala medier och omfattar framtagande av grafikelement för webb, mobila enheter och GUI.
Kursen innehåller följande moment:
- Skärmar, upplösning och digitala canvas
- Vektorgrafik för kod
- Ikoner och semiotik för GUI
- Animation och ljud för GUI
- Skärmtypografi
- Design av menyer, knappar och interaktiva ramverk
- Responsiv grafik
- Wireframes, storyboards, mockups och prototyper
- Innehållsdesign för digital publicering
- Konventioner inom visuell kommunikation för digitala medier
- Introduktion till motion graphics
- Orientering om aktuell forskning kring visuell design för New Media

Undervisningsformer

Föreläsningar, övningar, laborationer och projekt.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser Grafisk design och visuell kommunikation, 15 hp och Tillämpad webbarkitektur, 15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment.
Kursbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen5 hp5/4/3/U
Projektarbete5 hp5/4/3/U
Inlämningsuppgifter5 hp5/4/3/U

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs senast en månad före kursstart.

Titel:Becoming a Graphic & Digital Designer
Författare: Heller, S. and Vienne, V
Förlag: John Wiley Sons
ISBN: 9781118771983

Titel: Digital Design Essentials
Författare: Lal, R.
Förlag: Rockport Publishers
ISBN: 9781631593635

Titel: Type on Screen. A Critical Guide for Designers, Writers, Developers and Students
Författare: Lupton, E. ed.
Förlag: Princeton Architectural Press
ISBN: 9781616891701


Utsnitt ur

Titel: Digital Design Theory – Readings from the Field
Författare:Armstrong, H. ed.
Förlag: Princeton Architectural Press
ISBN: 9781616893088

Titel: The Language of New Media
Författare: Manovich, L.
Förlag: MIT Press Ltd.
ISBN: 9780262632553