KURSPLAN
Grafisk design och webbutveckling i kundnära projekt, 7,5 högskolepoäng
Graphic Design and Webb Development in Customer Close Project, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: | TGWN18 |
Fastställd av: | VD 2017-02-01 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2017-12-20 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-01-01 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | JTH 2017/5125-313 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | TE9
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Informatik |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- visa förståelse för hur människans förutsättningar och begränsningar inverkar på val av produkt/tjänst
Färdighet och förmåga
- visa färdigheter i att genomföra projekt med utgångspunkt från den egna specifika kompetensen i sam- verkan med en beställare
- visa färdighet i projektmetodik på ett affärsmässigt sätt
- visa förmåga att presentera, diskutera och argumentera för den valda lösningen
- visa förmåga att se helhet från idé till färdig produkt/tjänst, inom produkt och tjänstedesign, med kunden och användaren i fokus
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att bedöma relevanta metoder och lösningar utifrån samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
Kursen innehåller teorier om omvärlden, modeller och metoder samt människans beteenden som omsätts i ett projektarbete. Projektarbetet utgår ifrån en kunds upplevda problem som realiseras i form av en lösning, produkt eller tjänst.
Kursen innehåller följande moment:
- Omvärldsanalys inför designprojekt
- Människans förutsättningar och begränsningar och dess inverkan på valet av produkt/tjänst
- Teorier, metoder och modeller för produkt-och tjänstedesign
- Tolka kundkrav, analysera, utforma och presentera lösningar i projektform
Undervisningsformer
Kursen genomförs med föreläsningar, inlämningsuppgifter och projektarbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Högskoleexamen 120 hp i inriktningen Grafisk design och Webbutveckling utfärdad vid Tekniska högskolan i Jönköping (gäller studenter antagna från och med 2013) (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning mellan projektredovisning och tentamen. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig tentamen | 2,5 hp | 5/4/3/U |
Skriftlig och muntlig projektredovisning | 3 hp | 5/4/3/U |
Inlämningsuppgifter | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Litteratur
Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.
Titel: Optimal marknadskommunikation
Författare: Micael Dahlén, Fredrik Lange, Sara Rosengren
Förlag: Liber
ISBN: 9789147112036
Tidigare upplaga
Titel: Brev till en ung poet
Författare: Rainer Maria Rilke
Förlag: Wolf & Theory
ISBN: 9789198280500