KURSPLAN
Grafisk design och webbutveckling i kundnära projekt, 7,5 högskolepoäng
Graphic Design and Webb Development in Customer Close Project, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2018
Kurskod: TGWN18
Fastställd av: VD 2017-02-01
Reviderad av: Utbildningschef 2017-12-20
Gäller fr.o.m.: 2018-01-01
Version: 2
Diarienummer:JTH 2017/5125-313
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
Ämnesgrupp: TE9
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Informatik

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa förståelse för hur människans förutsättningar och begränsningar inverkar på val av produkt/tjänst

Färdighet och förmåga

- visa färdigheter i att genomföra projekt med utgångspunkt från den egna specifika kompetensen i sam- verkan med en beställare
- visa färdighet i projektmetodik på ett affärsmässigt sätt
- visa förmåga att presentera, diskutera och argumentera för den valda lösningen
- visa förmåga att se helhet från idé till färdig produkt/tjänst, inom produkt och tjänstedesign, med kunden och användaren i fokus

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att bedöma relevanta metoder och lösningar utifrån samhälleliga och etiska aspekter

Innehåll

Kursen innehåller teorier om omvärlden, modeller och metoder samt människans beteenden som omsätts i ett projektarbete. Projektarbetet utgår ifrån en kunds upplevda problem som realiseras i form av en lösning, produkt eller tjänst.
Kursen innehåller följande moment:
- Omvärldsanalys inför designprojekt
- Människans förutsättningar och begränsningar och dess inverkan på valet av produkt/tjänst
- Teorier, metoder och modeller för produkt-och tjänstedesign
- Tolka kundkrav, analysera, utforma och presentera lösningar i projektform

Undervisningsformer

Kursen genomförs med föreläsningar, inlämningsuppgifter och projektarbete.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt Högskoleexamen 120 hp i inriktningen Grafisk design och Webbutveckling utfärdad vid Tekniska högskolan i Jönköping (gäller studenter antagna från och med 2013) (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Kursens slutbetyg baseras på en sammanvägning mellan projektredovisning och tentamen. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig tentamen2,5 hp5/4/3/U
Skriftlig och muntlig projektredovisning3 hp5/4/3/U
Inlämningsuppgifter2 hpU/G

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteraturen fastställs en månad innan kursstart.

Titel: Optimal marknadskommunikation
Författare: Micael Dahlén, Fredrik Lange, Sara Rosengren
Förlag: Liber
ISBN: 9789147112036

Tidigare upplaga
Titel: Brev till en ung poet
Författare: Rainer Maria Rilke
Förlag: Wolf & Theory
ISBN: 9789198280500