KURSPLAN
Hållbara Affärsrelationer, 7,5 högskolepoäng
Sustainable Business Relationships, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: | THAN19 |
Fastställd av: | VD 2018-12-04 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2021-11-05 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-01-01 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området
|
Ämnesgrupp: | IE1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Industriell organisation och ekonomi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- visa förståelse för affärsrelationer och dess roll i industriell verksamhet, innefattande kunskap om grundläggande begrepp inom industriell marknadsföring, metoder och modeller och aktuell forskning
- visa kunskap om design, ledning och utveckling av affärsrelationer med fokus på hållbarhet
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant marknadsinformation
- visa förmåga att kritiskt diskutera relevanta marknadsföringsproblem och –lösningar
- visa förmåga att planera, genomföra, och muntligt och skriftligt redogöra för en marknadsanalys
- visa förmåga att föreslå och jämföra olika alternativ för utformning, förvaltning och utveckling av affärsrelationer, samt bedöma konsekvenserna av riskerna för olika alternativ
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga till ett kritiskt förhållningssätt till ett företags affärsrelationer med fokus på moral, etik och samhällsansvar.
Innehåll
Kursen ger fördjupade kunskaper och förmågor inom affärsrelationer.
Kursen innehåller följande moment:
- Grundläggande marknadsföringsbegrepp inklusive kundvärde
- Betydelsen av relationer, nätverk och strategier inom industriell marknadsföring
- Likheter och skillnader mellan konsumentmarknadsföring och industriell marknadsföring
- Beståndsdelar och genomförandet av en marknadsanalys inkl. alternativa metoder för att samla in marknadsinformation
- Interaktion mellan leverantörer, producenter och kunder och dess betydelse för affärsrelationer
- Hållbarhet, etiska och juridiska aspekter av affärsrelationer
Undervisningsformer
Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, seminarier och handledningstillfällen.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser 120 hp på grundnivå om minst 60 hp i huvudområdet Industriell organisaiton och ekonomi (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen | 2 hp | 5/4/3/U |
Projektarbete | 2,5 hp | U/G |
Seminarier/Inlämningsuppgifter | 3 hp | 5/4/3/U |
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs 8 veckor innan kursstart.
Titel: Business-to-business Marketing – Relationships
Författare: Nick Ellis
Förlag: Networks & Strategies
ISBN: 9780199551682