KURSPLAN
Hållbara Affärsrelationer, 7,5 högskolepoäng
Sustainable Business Relationships, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2026
Kurskod: THAN19
Fastställd av: VD 2018-12-04
Reviderad av: Utbildningschef 2021-11-05
Gäller fr.o.m.: 2022-01-01
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området
Ämnesgrupp: IE1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Industriell organisation och ekonomi

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa förståelse för affärsrelationer och dess roll i industriell verksamhet, innefattande kunskap om grundläggande begrepp inom industriell marknadsföring, metoder och modeller och aktuell forskning
- visa kunskap om design, ledning och utveckling av affärsrelationer med fokus på hållbarhet

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant marknadsinformation
- visa förmåga att kritiskt diskutera relevanta marknadsföringsproblem och –lösningar
- visa förmåga att planera, genomföra, och muntligt och skriftligt redogöra för en marknadsanalys
- visa förmåga att föreslå och jämföra olika alternativ för utformning, förvaltning och utveckling av affärsrelationer, samt bedöma konsekvenserna av riskerna för olika alternativ

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga till ett kritiskt förhållningssätt till ett företags affärsrelationer med fokus på moral, etik och samhällsansvar.

Innehåll

Kursen ger fördjupade kunskaper och förmågor inom affärsrelationer.

Kursen innehåller följande moment:
- Grundläggande marknadsföringsbegrepp inklusive kundvärde
- Betydelsen av relationer, nätverk och strategier inom industriell marknadsföring
- Likheter och skillnader mellan konsumentmarknadsföring och industriell marknadsföring
- Beståndsdelar och genomförandet av en marknadsanalys inkl. alternativa metoder för att samla in marknadsinformation
- Interaktion mellan leverantörer, producenter och kunder och dess betydelse för affärsrelationer
- Hållbarhet, etiska och juridiska aspekter av affärsrelationer

Undervisningsformer

Kursen är uppbyggd kring föreläsningar, seminarier och handledningstillfällen.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser 120 hp på grundnivå om minst 60 hp i huvudområdet Industriell organisaiton och ekonomi (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Tentamen2 hp5/4/3/U
Projektarbete2,5 hpU/G
Seminarier/Inlämningsuppgifter3 hp5/4/3/U

Kurslitteratur

Kurslitteraturen fastställs 8 veckor innan kursstart.

Titel: Business-to-business Marketing – Relationships
Författare: Nick Ellis
Förlag: Networks & Strategies
ISBN: 9780199551682