KURSPLAN
Industriell produktframtagning, process - metod - ledarskap, 9 högskolepoäng
Industrial Product Realization, Process - Methods - Leadership, 9 credits
Kurskod: TIFR26
Fastställd av: VD 2016-03-01
Reviderad av: Utbildningschef 2017-06-28
Gäller fr.o.m.: 2017-08-01
Version: 2
Diarienummer:JTH 2017/2697-313
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
Ämnesgrupp: TE9
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Produktionssystem, Produktutveckling

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten

Kunskap och förståelse

- visa förståelse för innehåll, arbetsmetoder och omvärldsvillkor som gäller för olika delar av produktframtagningsprocessen
- visa kunskap om olika inriktningar inom vetenskapsteorin
- visa förståelse för forskningsmetoder som används i produktframtagningsprocessen och hur dessa länkas till varandra
- visa kunskap om centrala teorier inom området ledarskap och gruppdynamik.
- ha kännedom om hur ledaren och deltagaren kan bidra till utvecklingen av en grupp och en verksamhet

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att redogöra för olika metoder för datainsamling och analys, samt dess påverkan på resultatet
- visa förmåga att självständigt söka och finna publicerade vetenskapliga arbeten genom lämpliga sökvägar, samt kritiskt granska och värdera dessa
- visa förmåga att analysera styrkor och svagheter med olika former av ledarskap - sitt eget och andras.
- visa förmåga att identifiera, känna igen och hantera inflytandet av multi-kulturella aspekter i kommunikation och arbete
- visa förmåga att identifiera och analysera roller i förhållande till utbildningsinriktning, kulturell identitet och sammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa insikt i hur olika kompetenser i produktframtagningsprocessen bidrar till helheten
- visa insikt i hur personliga och kulturella olikheter bidrar till resultatet i utvecklingsarbete.

Innehåll

Kursen behandlar produktframtagningsprocessens olika delar beträffande innehåll, arbetssätt, ledarskap och metoder för utveckling och forskning. Kursen ger en teoretisk, organisatorisk och vetenskaplig kontextuell inramning till det egna masterprogrammets fokus och respektive masterutbildnings del i och bidrag till produktframtagningsprocessen introduceras.

Kursen innehåller följande moment:
- produktframtagningsprocessens delar
- metoder relevanta för produktutveckling liksom för produktion, industriell design och informationsteknik
- vetenskapliga metoder för kunskapsutveckling i processens olika delar
- gruppdynamik, ledarskap och kommunikation i produktutvecklingsprocessens olika delar
- interkulturella aspekter som att hantera interkulturell rädsla, världsbild, värderingsdimensioner, anpassning till kulturchock, religion, icke-verbal kommunikation på arbetet och i utbildningssammanhang.

Undervisningsformer

Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier, övningar, inlämningsuppgifter och projektarbete i grupp.

Undervisningen bedrivs på engelska.

Förkunskapskrav

Examen om minst 180 hp med lägst 90 hp inom huvudområdet Informatik, Datateknik, Interaktionsdesign (med relevanta kurser inom webbprogrammering), Maskinteknik, Byggteknik eller Industriell organisation och ekonomi dessutom krävs Engelska kurs 6/Engelska B eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av skriftliga tentamen och gruppövningar.
Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Ping Pong tentamen - Forskningsmetodik 11,5 hp5/4/3/U
Ping Pong tentamen - Forskningsmetodik 21,5 hp5/4/3/U
Gruppuppgift/ledarskap/gruppdynamik1,5 hpU/G
Övningar, mångkulturella grupper1,5 hpU/G
Projekt3 hp5/4/3/U

Övrigt

Dispens från förkunskapskravet medges enligt det programs urvalsgrupp där kursen ingår.

Kurslitteratur

Litteratur

Kurslitteraturen är preliminär fram till en månad före kursstart.

Titel: Research Methods for Students and Professionals
Författare: Williamson, K. (2002)
Förlag: Centre for Information Studies, Wagga wagga, NSW
ISBN: 1876938420, ISSN: 1030-5009

Titel: A very short, fairly interesting and reasonably cheap book about studying leadership, second edition
Författare: Jackson, B; Parry, K. (2011)
Förlag: Sage, London
ISBN: 978-1-84920-738-6

Artiklar
Kurskompendium (digitalt, pdf-format)