KURSPLAN
Innehållsdesign för New Media, 7,5 högskolepoäng
Content Design for New Media, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | TINK12 |
Fastställd av: | VD 2022-03-01 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-08-01 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området
|
Ämnesgrupp: | IF1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Informatik |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om de specifika förutsättningar för visuell design och kommunikation inom digitala interaktiva medier/New Media och sociala medier
- visa förståelse för hur traditionella designprinciper och koncept kan användas inom kontexten för digitala interaktiva medier/New Media
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att skapa grafik och visuella element baserat på de specifika förutsättningar och möjligheter inom digitala interaktiva medier/New Media
- visa förmåga att skapa visuellt innehåll för sociala medier baserat på de specifika förutsättningarna och möjligheterna för de utvalda plattformarna
- visa förmåga att skapa visuella varumärkesidentiteter baserat på de specificka förutsättningar och möjligheter inom digitala interaktiva medier/New Media
- visa förmåga att använda rörelse och ljud för att förstärka den visuella kommunikationen i digitala interaktiva medier/New Media
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa insikt i hur visuella koncept inom digital media kan införliva aktuell forskning inom New Media och Human-Computer Interaction
- visa insikt i vilket roll historieberättande, narrativ och förståelse för genrer har vi framtagandet av innehåll för digitala interaktiva medier/New Media.
Innehåll
Kursen syftar till att utöka studenternas teoretiska och praktiska kunnande inom grafisk design och visuell kommunikation, med syftet att förbereda dem för det digitala och internetbaserade medielandskapet. Fokus ligger på skapande och formgivning av innehåll för sociala medier och andra digitala plattformar. Kursen ger även träning inom motion graphics och grundläggande videoproduktion. Studenterna lär sig skapa intresseväckande innehåll för specifika marknader, målgrupper och personas.
Kursen innehåller följande moment:
- Innehållsdesign för sociala medier och andra digital platformar
- Estetikens inverkan på användarupplevelsen
- Interaktivt innehåll
- Varumärken och visuella identiteter för digitala medier
- Historieberättande i digitala medier
- Animation och ljud i visuell kommunikation
- Introduktion till ljuddesign
- Kunskap inom mjukvara för motion graphics, video och fotoredigering
Undervisningsformer
Föreläsningar, laborationer, övningar och projektarbete.
Undervisningen bedrivs på engelska.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Grundläggande grafisk design, 7,5 hp och Visuell kommunikation, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Kursens slutbetyg utgör en sammanvägning av ingående examinationsmoment. Kursens slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Projektuppgift | 2,5 hp | 5/4/3/U |
Inlämningsuppgifter | 5 hp | 5/4/3/U |
Kurslitteratur
Kurslitteraturen fastställs 8 veckor innan kursstart.
Lupton, E. (2017) Design is Storytelling. Cooper-Hewitt Museum. ISBN: 9781942303190
Utsnitt ur:
Shaw, A. (2019) Design for Motion. Fundamentals and Techniques of Motion Design. Routledge. ISBN: 9781138318656