KURSPLAN
Introduktion till programmering, 9 högskolepoäng
Introduction to Programming, 9 credits
Kurskod: | TIPK13 |
Fastställd av: | VD 2013-04-10 |
Gäller fr.o.m.: | 2013-08-01 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | JTH 2013/309-122 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Tekniska området (95%) och samhällsvetenskapliga området (5%)
|
Ämnesgrupp: | DT1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Datateknik |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten
Kunskap och förståelse
- ha kännedom om de vanligast förekommande paradigmen för programutveckling.
- ha kännedom om de vanligast förekommande programmeringsspråken.
- ha kännedom om innebörden av grundläggande koncept såsom: källkod, kompilering, programexekvering och interpreterande programmeringsspråk.
- ha kännedom om skillnaden mellan strukturerad programmering och händelsestyrd programmering.
- ha kännedom om olika vanligt förekommande licensformer för öppen/fri mjukvara, samt om vanligt förekommande verktyg för mjukvaruutveckling som använder dessa.
- visa kunskap om hur man kan skriva kod som är möjlig att underhålla på ett enkelt sätt (dokumentering, namngivning av parametrar, ”whitespace”, kommentarer etc.).
- visa förståelse för hur exempel på kod i strukturerad programmering (i ett valt programmeringsspråk) omsätts i praktiken då programmet exekveras.
- visa förståelse för de långsiktiga tekniska, ekonomiska och juridiska konsekvenserna av att använda öppna/fria licenser och mjukvaror.
Färdighet och förmåga
- visa färdighet i hur man tolkar en modell (i form av pseudo-kod eller flödesdiagram) och implementerar modellen i ett valt programmeringsspråk.
- visa färdighet i att hantera metoder och därigenom förstå hur man programmerar återanvändbara programmoduler.
- visa färdighet i att utveckla enkla program med såväl strukturerad programmering som med händelsestyrd programmering.
- visa färdighet i att utveckla enkla program med grafiskt användargränssnitt.
- visa förmåga att analysera grundläggande problembeskrivningar (eller kravbeskrivningar) och kunna modellera dessa genom att använda pseudokod och diagram.
- visa förmåga att beskriva hur de grundläggande metoderna för strukturerad programmering så som pseudo-kod och olika diagramtekniker fungerar.
- visa förmåga att analysera och därigenom upptäcka grundläggande programmeringsfel i strukturerad programmering.
Innehåll
Kursen ämnar ge studenten grundläggande förståelse för och kunskaper i strukturerad programmering, inklusive modellering, programdesign, och implementation med hjälp av imperativ och händelsestyrd programmering. Kursen ämnar även ge studenten en kortare introduktion till olika licensformer och andra för programmerare relevanta immaterialrättsliga frågor.
Kursen innehåller följande moment:
- Problemlösningsmetoder
- Grundläggande programmeringsterminologi (kompilering, interpretering, toolchain, pseudokod, flödesdiagram)
- Programstrukturer (sekvens, selektion, iteration)
- Databehandling (variabler, datatyper, vektorer, datastrukturer, strängar, operatorer)
- Funktioner, signaturer och returvärden
- Utvecklingsmiljöer och –verktyg
- Licensiering och IP-frågor
- Händelsestyrd programmering
- Windows Forms
Undervisningsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar, laborationer och projektarbete.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgången kurs i Datateknisk introduktionskurs, 6 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Tentamen1 | 3 hp | 5/4/3/U |
Projektarbete | 3 hp | 5/4/3/U |
Laborationer | 3 hp | U/G |
1 Betygen i tentamen och projektarbete vägs samman och bestämmer kursens slutbetyg. Slutbetyg utfärdas först när samtliga moment godkänts.
Kurslitteratur
Litteratur
Kurslitteraturen är preliminär fram till en månad före kursstart.
Obligatorisk litteratur
Titel: Programming C# 4.0
Författare: Ian Griffiths, Mathew Adams; Jesse Liberty
Förlag: O'Reilly media Inc.
Utgiven: 2010
ISBN-13: 978-0-596-15983-2
(finns tillgänglig gratis som e-bok via biblioteket)
Litteratur
Ej obligatorisk litteratur
Titel: Skarp programmering med C#
Författare: Jan Skansholm
Förlag: Studentlitteratur
Utgiven: 2008
ISBN-13: 978-9-144-05260-1
Titel: Just enough programming logic and design
Författare: Joyce Farrell
Förlag: Cengage learning
Utgiven: 2013
ISBN-13: 978-1-111-82595-9