KURSPLAN
Kvalitets- och verksamhetsutveckling, 7,5 högskolepoäng
Quality and Business Development, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: TKVN19
Fastställd av: VD 2018-12-04
Gäller fr.o.m.: 2019-01-01
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Tekniska området
Ämnesgrupp: MT1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Maskinteknik

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten ha;

Kunskap och förståelse

- visa kunskap och förståelse kring tillgängliga verktyg, metoder och synsätt för verksamhetsutveckling och -styrning
- visa kunskap och förståelse för verksamhetsledningsystemens roll och betydelse för en verksamhet
- visa förståelse för TQM, TPS, Lean Production och 6 Sigma ur ett verksamhetsutvecklingsperspektiv.

Färdighet och förmåga

- visa förmåga att utföra analyser av en verksamhet med hjälp av tillgängliga metoder
- visa förmåga att kunna förstå skillnaden mellan olika analysverktyg och därmed kunna göra val av lämplig modell
- visa färdighet i att använda problemlösningsmetoder (PDCA och 8D).
- visa förmåga att diskutera problem, frågeställningar och lösningar inom verksamhetsutvecklingsområdet såväl skriftligt som muntligt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

- visa förmåga att värdera utfallet av en verksamhetsanalys och kunna identifiera nödvändiga åtgärder
- visa förmåga att bedöma effektiviteten i ett verksamhetsledningssystem för olika typer av verksamhet.

Innehåll

Kvalitets- och verksamhetsutveckling - en introduktion till området
Ett företags förmåga att skapa produkter med önskad kvalitet är detsamma som förmågan att tillfredsställa, och helst överträffa, kundernas behov och förväntningar. Under detta tema tar vi upp kvalitetsbegreppet, kvalitetsområdets utveckling och kvalitetsfrågornas nära koppling till företagets eller organisationens framgång, lönsamhet och överlevnad, kvalitetsutvecklingens historia samt kundnytta och kundtillfredsställelse.

Produktionskvalitet
Centrala begrepp för kvalitets- och verksamhetsutveckling i samband med produktion av varor och tjänster är att förebygga, förbättra och övervaka. Under detta tema diskuterar vi några hjälpmedel i detta arbete. Vi tar upp begreppet variation och orsaker till variation samt hur man kan styra och förbättra en process med hjälp av statistisk processtyrning (SPS). Vi går igenom ett antal förbättringsverktyg som kan användas inte bara inom kvalitetsområdet. De sju förbättringsverktygen (7 QCT) är inom området välkända begrepp och då speciellt styrdiagram. Vi kommer dessutom att gå igenom hur man på olika sätt kan dokumentera förbättringsaktiviteter i en verksamhet via synsätten DMAIC, PDCA, 8D och A3.
Komplex problemlösning av experimentell karaktär är vanligt förekommande såväl inom produktutveckling som processoptimering. Design of Experiments (DOE) eller på svenska flerfaktorförsök är en metod för detta, vilken gås igenom och övas på.
Leverantörssamverkan och problematik i samband med kvalitetsstyrning av köpta produkter och komponenter från leverantörer gås igenom.

Ledarskap för Kvalitet
Ledarskapet har stor betydelse för ett framgångsrikt arbete med kvalitetsutveckling. Vi presenterar olika arbetssätt och verktyg som stödjer ett framgångsrikt ledarskap. En viktig del i detta är att fokusera på processer och arbeta med processledning. Viktiga hjälpmedel är också de sju ledningsverktygen som är till stor hjälp i förbättringsarbetet genom att strukturera verbal information.
Vi tar också upp kopplingen mellan intern kundtillfredsställelse och motivation.

Verksamhetsanalys och Förbättringsprogram
Arbetet med kvalitets- och verksamhetsutveckling är en ständigt pågående process i framgångsrika företag. Inom detta avsnitt går vi igenom ett antal grundläggande modeller som kan användas för att styra upp sin verksamhetsutveckling. I detta tema beskriver vi ett antal arbetssätt och verktyg som kan användas i samband med planering, utveckling och konstruktion av såväl varor som tjänster.
Inom ramen för detta block kommer vi att gå igenom olika typer av verksamhetsledningssystem och de filosofier som kan ingå i dessa. Några av dessa är ISO 9001, TQM, Toyota Production System Lean Production och 6 Sigma.

Undervisningsformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar, övningar, laborationer och inlämningsuppgifter.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser på grundnivå 60 hp, inklusive Tillverkningsteknik, 9 hp samt Kvalitetsteknik, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen 5, 4, 3 eller Underkänd.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Tentamen14 hp5/4/3/U
Projekt, inlämningsuppgifter och laborationer3,5 hpU/G
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kurslitteratur

Kurslitteratur fastställs senast en månad före kursstart.